RallyNieuws
Ronald Leemans & Toine van Gils - Mitsubihsi Lancer Evo VI - GTC Rally 2018
Ronald Leemans & Toine van Gils - Mitsubihsi Lancer Evo VI - GTC Rally 2018

GTC Rally is Rally Team Leemans niet gunstig gezind

Thuiswedstrijd

Afgelopen weekend werd vanaf Breda International Airport de GTC Rally verreden. Deze wedstrijd geldt al sinds jaar en dag als de thuiswedstrijd van Rally Team Leemans. Het team had zich dan ook met twee auto’s ingeschreven voor deze wedstrijd.

De Hel

Dit jaar koos de organisatie ervoor om er een ééndaags evenement van te maken, zonder in te boeten aan de zwaarte van de wedstrijd. De klassieke proeven als Rucphen-Klappenberg en Rijsbergen, met het nodige onverhard en natuurlijk de proef met de bijnaam ‘De Hel’. Deze, ook wel de Nacht van Achtmaal genoemd, geldt als scherprechter in deze wedstrijd. In het donker, na een hele dag rijden in de zomerse temperaturen, is deze proef een aanslag op mens en machine.

Topconditie

In de weken voorafgaand aan het evenement werd op de thuisbasis van het team flink gesleuteld aan de auto’s om ze in topconditie voor deze zware wedstrijd te krijgen. De Citroën DS3 R3T van zoon Roald Leemans kreeg een upgrade naar MAX. Dat betekent dat een sterkere motor en ook zwaardere remmen gemonteerd werden. De nieuwe computer kwam echter laat binnen en kon pas enkele dagen voor de wedstrijd ingebouwd en afgesteld worden. De Mitsubishi Lancer Evo VI van vader Ronald Leemans werd ook flink onderhanden genomen. Deze auto kreeg een nieuw tussen-differentieel en turbo.

Maximaal geprepareerd stonden Roald en Christiaan Paul van Waardenburg met de DS3 R3T MAX aan de start van een wedstrijd die zijn ups en downs zou kennen. Datzelfde gold ook voor Ronald Leemans en Toine van Gils in de Mitsubishi Lancer Evo VI. Beide equipes zouden de finish niet halen.

Roald Leemans & Christiaan Paul van Waardenburg - Citroen DS3 R3T MAX - GTC Rally 2018
Roald Leemans & Christiaan Paul van Waardenburg – Citroen DS3 R3T MAX – GTC Rally 2018

Ellende

“In de eerste boucle van drie klassementsproeven hadden we bijna geen turbodruk,” zegt een getergde Roald. “We moeten 2.5 bar hebben en we hadden maar 1 bar. Toen we dat hebben weten op te lossen dachten we eindelijk de DS3 eens lekker aan de tand te kunnen voelen. Problemen met de remmen lieten dat echter niet toe, ze blokkeerden steeds. Om de ellende compleet te maken, ging in de laatste boucle ook nog eens de brandstofpomp stuk, waardoor we de auto aan de kant hebben moeten zetten.”

Veilig

Ronald Leemans ging in zijn oude vertrouwde Mitsubishi vlot van start. Ondanks dat de Mitsubishi een erg snelle auto is, is het verschil met de moderne auto’s voorin het klassement toch groot. Ronald, die normaal gesproken altijd goed presteert op ‘zijn’ Achtmaal, kon de wedstrijd ook niet volbrengen. Op een stuk onverhard rolde hij zijn Lancer en sloeg tweemaal over de kop. Gelukkig konden beide mannen veilig en ongedeerd uit de auto komen. Toine van Gils las dit keer de pace notes voor.

Zomerstop

De Nederlandse rallysport gaat nu de zomerstop in. Het team zal deze periode gebruiken om de DS3 van Roald helemaal na te lopen om in de laatste twee wedstrijden toch nog een topprestatie neer te kunnen zetten en zijn tweede plaats in zowel het junior kampioenschap en in de klasse RC3 veilig te stellen. Ook zal het team zich gaan oriënteren op de toekomst.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com