RallyNieuws
Bob de Jong & Jeroen van den Heuvel & Hugo van Opstal - GTC Rally 2017
Bob de Jong & Jeroen van den Heuvel & Hugo van Opstal - GTC Rally 2017

GTC Rally verhuisd van Etten-Leur naar Roosendaal

  • Volgend weekend wordt op 7 en 8 oktober de GTC Rally verreden. Daar waar in het verleden het startpodium in het centrum van Etten-Leur stond en de service aan de rand van Etten-Leur, is het nu alles op één plek gesitueerd: PSC Den Goubergh in Roosendaal.

Op deze locatie is het hoofdkwartier van de wedstrijd gehuisvest, staat het start- en finishpodium, vind het Parc Fermé zijn plek is ook nog eens een rallyproef neergelegd. Kortom, één plek voor de gehele wedstrijd. Vanaf het terras hebben de VIP’s een goed zicht op het podium en de service. Volgens de organisatie komt dit de gezelligheid en de betrokkenheid van o.a. de vele, noodzakelijke, vrijwilligers ten goede.

Betekent dat dan dat de wedstrijd helemaal uit Etten-Leur is verdwenen? In het geheel niet. De showproef in het centrum, die altijd op de zaterdag werd gereden, staat ook dit jaar gewoon weer op de agenda. De wedstrijd begint op de vrijdagavond met de showproef op het terrein van PSC Den Goubergh rond de klok van half negen ’s avonds. Daarna wordt de proef Wernhout afgewerkt om de boucle af te sluiten in Achtmaal. Deze boucle wordt op de vrijdagavond tweemaal afgewerkt, met dien verstande dat de showproef deze avond niet meer wordt verreden. Rond middernacht wordt de eerste deelnemer in het Parc Fermé verwacht.

Op de zaterdag komt de wedstrijd rond half tien weer tot leven en is de Wouwse Plantage de openingsproef van de zaterdag. Deze proef start om 10:47u. Ook op de zaterdag staat de showproef bij PSC Den Goubergh op de agenda. Dit jaar staat, na het succes van de 2015 editie, staat het gedeelte van de proef Roosendaal, dat gaat over het terrein van het truckerscafé ’t Anker, weer ingetekend. Men was enthousiast over vorig jaar en wilden dit jaar graag weer meewerken.

Wat nog even niet helemaal gaat als men gehoopt had is het aantal inschrijvingen. Men heeft de inschrijvingstermijn verlengd tot en met zondag 2 oktober, wat deelnemers uit de East Belgian Rally gelegenheid alsnog in te schrijven. Wel is men verzekerd van de deelname van Bob de Jong die hier zijn thuiswedstrijd rijdt. Met zijn tot Evo geëvolueerde DS3 R5 leek hij geen echte tegenstand te krijgen. Deze is echter toch gekomen in de persoon van Jeroen van den Heuvel. Hij zal met de, eveneens Evo versie, Ford Fiesta R5 uit de stallen van Hans Weijs Motorsport de strijd aangaan. “Weijs is niet wijs,” zei Jeroen toen Hans liet zien waartoe de Fiesta in staat is. Of de circuitrijder, niet onbekend met de GTC Rally, ook échte tegenstand kan bieden zal moeten blijken. Ook in Jasper van den Heuvel, startend met een Mitsubishi Lancer Evo X, mag Bob toch een tegenstander van formaat verwachten. De strijd zal over 185 wedstrijdkilometers, verdeeld over 17 klassementsproeven, voeren.

Uit België komt de M-Cup aan de start. Deze cup, met louter BMW’s, heeft zich voor deze wedstrijd ingeschreven. Dit ging echter niet zomaar zonder meer. De wagens in deze cup kennen alleen een nationale (Belgische) homologatie en kunnen normaliter niet in Nederland starten. De KNAF/BSR heeft deelname echter onder strikte voorwaarden toegestaan. Deze voorwaarden betreffen o.a. het vermogen en de maximum snelheid van de wagens. Het voldoen aan deze strikte regels is aan de verantwoordelijkheid van de individuele deelnemers en zal door de organisatie met zekerheid worden gecontroleerd, ook langs de proeven.

Naast de (reguliere) rally, wordt dit jaar ook weer de Jumbo Shortrally verreden, evenals een Legend en Historic Rally. Hier kent de organisatie een zogenaamde Mystery driver. Dat deze rijder een beroemde vader is en in 1981, 1987 en 1988 Brits kampioen van Schotse afkomst is, is alles wat de organisatie er over kwijt wil.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com