RallyNieuws
Team Iveco | De Rooy | Petronas - Dakar 2015

Hans keurig 5e en stijgt in klassement en Gerard met pech op grote achterstand

Team Iveco | De Rooy | Petronas

Na een lange verbindingsroute wist men over het Andesgebergte de grens met Chili te bereiken waar men de eerste zware zandduinen van deze rally kon gaan bedwingen. Het voltallige Team Iveco | De Rooy | Petronas was toe aan een nieuw dagsucces en zocht de aanval. Hans wist deze drive tot aan de finish goed vast te houden en werd 5e. Gerard vond in de 4e special zijn spreekwoordelijke Waterloo, hij reed na ongeveer 50 kilometer het differentieel van de achteras kapot. Lang sleutelen en met een nachtelijk avontuur door de duinen hebben ze uiteindelijk de finish nog weten te bereiken. Een achterstand van ongeveer 6 uur houdt hem in elk geval nog in de race. Gerard kan nu nog vol gaan voor kansen op een dagzege en het zo goed mogelijk ondersteunen van teammaatje Hans.

Special 4
Hans heeft vandaag uiteindelijk de beste papieren op zak en stuurt zijn IVECO Powerstart heel mooi naar een 5e plaats in de 4e special van Chilecito naar Copiapó. Hij weet de schade op etappewinnaar Nikolaev te beperken tot 11:26 minuut. De 174 kilometer worden in een tempo van bijna 75 km/uur afgelegd. Niet gek als men zich realiseert dat bijna 100 kilometer in los duinzand moesten worden verreden. Het begon voor Gerard zoals we het ook in de eerste dagen al hadden gezien. Aanvallend jaagt hij op de koppositie en rijdt vlak achter Nikolaev. Op WP1 heeft hij een geringe achterstand van maar 1:17 minuut op zijn rivaal. Helaas gaat het kort daarna mis en laat de techniek hem even in de steek. Een differentieel in de achteras heeft het begeven en belet hem het doorrijden. Pep Vila heeft bijna 45 minuten bij Gerard gestaan om hem te helpen, daarna heeft men besloten dat het ook voor hem beter was om vaart te maken. Het gaf hem de kans om nog net voor het vallen van de avond het bivak te bereiken, in de duinen een verstandige beslissing. Hij komt uiteindelijk als 23e over de streep met een achterstand van 1:16:06 uur. Wie hadden vandaag dan wel de touwtjes stevig in handen? Het kon bijna niemand anders dan het KAMAZ team zijn. Met drie sterke troeven weten ze de rest van het veld op royale achterstand te rijden. Alleen Alais Loprias en Hans Stacey kunnen nog enigszins aansluiting vinden, de rest van het veld is na vandaag kansloos geworden. Aan de meet is het Nikolaev die met 2:06:54 uur als snelste door de etappe weet te sturen. Gevold door Karginov die 57 seconden meer nodig heeft. Mardeev is de derde KAMAZ rijder met een achterstand van 6:10 minuut. Na 4 wedstrijddagen moeten we voorzichtig naar de winnaar van Dakar 2015 zoeken bij deze drie rijders.

Algemeen Klassement Het algemeen klassement is na vandaag behoorlijk overhoop gehaald. De drie KAMAZ rijders voeren de toon. Mardeev is nog steeds 1e met een voorsprong van 1:57 minuut op Nikolaev en 2:45 minuut op teammaat Karginov. Loprais heeft met zijn MAN een achterstand van 12:42 minuut gevolgd door Hans die met zijn IVECO Powerstar 17:58 minuut achterstand heeft opgelopen. Een overbrugbare achterstand maar wel met de wetenschap dat hij er waarschijnlijk alleen voor staat en dat maakt het lastig.

Pep Vila staat in het totaalklassement nu 13e met een respectabele achterstand van 1:42:32 uur. Hopelijk ziet hij zijn kansen schoon om de nieuwe kopman, Hans Stacey, te ondersteunen tijdens de komende etappes.

Gerard “Wat een hachelijk avontuur. Zo had ik me de 4e special niet voorgesteld, ik baal er goed van. We hadden de snelheid er goed in en bij één van de klappen die de auto moest opvangen hoor ik dat er aan de achterkant iets mis gaat. Het probleem was snel duidelijk en we moesten aan de kant. Ik stond op een ongelofelijk rot punt in de piste, levensgevaarlijk. Gelukkig was Pep na een aantal minuten al bij me. Nadat we samen al wat gesleuteld hadden en ik het reserve differentieel had gekregen wist ik samen met mijn techneut Darek Rodewald de truck na ongeveer 5,5 uur te herstellen. Toen was het ondertussen donker en moesten we nog aan het duinentraject beginnen. Toch liep dat eigenlijk erg lekker en voelde de IVECO Powerstar weer als vanouds. Net voor middernacht (GMT -3) stonden we dan eindelijk in het bivak”

Het serviceteam kon dus nog laat aan de slag om te zorgen dat er vandaag weer een tip-top rallywagen aan de start zou staan. Dit is nodig want de 458 kilometer aan special van Copiapó naar Antofagasta zijn geen sinecure. Deze dag zal wederom het uiterste vragen van mens en machine. Vandaag is het ook de eerste dag dat alle deelnemers over de zelfde route rijden en door elkaar starten op volgorde van binnenkomst. Hans heeft gelukkig dus niet teveel rijders voor zich maar Gerard daarentegen mag als laatste van het veld proberen om zonder al te grote risico’s een honderdtal langzamere deelnemers voorbij te streven.

Eén ding is na gisteren duidelijk; De Dakar is voor iedereen een even grote uitdaging, we hebben het gehele team vandaag weer aan de start maar hebben ook ons portie tegenslag al voor de kiezen gekregen. Laten we hopen op een positief vervolg van de rally!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com