RallyNieuws
Hans Weijs en Hans van Goor - Ford Fiesta R5 - Zuiderzeerally 2018
Hans Weijs en Hans van Goor - Ford Fiesta R5 - Zuiderzeerally 2018

Hans Weijs overwint in Siberisch koude Zuiderzeerally

Koud

Koud zou het worden en koud wás het ook. Hoewel de Zuiderzeerally altijd vroeg in het jaar valt, is het in jaren niet zó koud geweest. Met temperaturen onder het vriespunt en een venijnige oostenwind maakten dat de gevoelstemperatuur nog lager lag. Onder deze omstandigheden was het Hans Weijs die in de Ford Fiesta R5, samen met navigator Hans van Goor, de winst naar zich toe wist te trekken. Het was voor Hans Weijs het alweer een paar jaar geleden dat hij aan deze wedstrijd deelnam, in 2010 om precies te zijn. Toen nog in de Citroën C2 R2 Max, waarmee hij eerste werd in zowel de klasse A6 als in de Citroën Benelux Trophy.

onderstuur

Hermen Kobus en Erik de Wild werden tweede in de Skoda Fabia R5. Tijdens de eerste boucle had de Skoda last van onderstuur, maar de servicecrew wist dat in de eerste service op te lossen. Achteraf gezien had hij nog wel wat meer gas kunnen geven, maar kwam het er in de Noordoostpolder niet echt uit.

Wennen

Erik van Loon werd, samen met navigator Harmen Scholtalbers derde. Zij moesten vooral nog erg wennen aan de Skoda Fabia R5. De auto reageert volgens Erik heftig op het gasgeven of op het remmen. Daarnaast zat er in het begin te veel rol in de auto, naar de smaak van Erik. Hij verloor veel tijd op de achtste klassementsproef, een rondkoers. Erik en Harmen kwamen achter een Mitsubishi Lancer Evo te zitten en verloren daarmee veel tijd. Het parcours was dusdanig smal dat inhalen geen optie was.

Limiet

Jim van den Heuvel had van te voren aangegeven zich op zijn gemak te voelen in de auto. Zijn ervaring en rijstijl uit de Mitsubishi Lance Evo kon hij al snel omzetten naar de Skoda Fabia R5. Toch bleef het zoeken naar de limiet in de Skoda. Deze bleek steeds wat verder weg te liggen dan de equipe dacht. Samen met navigator Jouri Dockx bezette hij de vierde plaats in het algemeen klassement. Een tijdstraf van een minuut zorgde ervoor dat ze de derde plaats verloren, waardoor Erik van Loon toch weer door schoof naar de derde plaats.

Voorzichtig

Voor Bob de Jong en Bjorn Degandt bracht de Zuiderzeerally niet wat ze hadden gehoopt. Zij begonnen voorzichtig aan de wedstrijd. Later zou Bob zeggen dat hij wellicht té voorzichtig van start was gegaan. Ze kregen de Hyundai i20 R5 niet goed afgesteld en deden de banden daardoor niet goed hun werk. Ze konden het tempo vooraan dan ook niet helemaal volgen. Een vijfde plaats was uiteindelijk hun deel.

Euvel

Kevin van Deijne, genavigeerd door Kris Botson, viel met zijn Ford Fiesta R5 al vroeg in de wedstrijd uit. De stuurbekrachtiging begaf het en het serviceteam kreeg het euvel binnen de gestelde servicetijd niet gerepareerd. Het team schreef zich nog in voor de Zeebodemshortrally en wist die te winnen.

Zuiderzeeshortrally

Winst was er ook voor Antoine Biesheuvel en Saskia Blijenberg. In de Nissan 350Z wisten zij de Zuiderzeeshortrally te winnen. In de Citroën DS3 R3T waren het Janjur Monshouwer en Jeroen Docter die de tweede plaats veroverden met bijna anderhalve minuut achterstand. Tijdens hun deelname aan de Zeebodemshortrally was het duo minder fortuinlijk. Een crash zorgde ervoor dat de hulpdiensten in actie moesten komen. Het tweetal werd ter controle naar het hospitaal afgevoerd. Op minder dan vier seconden was het Thom de Jong die, samen met Sjoerd Weernink, in de Volvo 240 Turbo, derde werd.

RallySafe

Er waren problemen met het beschikbaar krijgen van de tijden via het systeem van RallySafe. Tegen RallyNieuws werd bevestigd dat er inderdaad problemen waren. “Uiteindelijk bleken veel van die problemen te voorkomen geweest. Soms zaten de antennes niet goed gemonteerd, in een enkel geval mistte een antenne zelfs volledig. Ook zagen we dat niet altijd de voet van de beam goed vast zat. De wind had daardoor vrij spel en draaide de beam van de sensor weg. Wat ducktape erover en het systeem stond weer als een huis. De tijden kwamen, toen deze problemen opgelost worden, weer gewoon door. Het systeem is voor velen nog helemaal nieuw en mist men de ervaring. We zullen bij volgende wedstrijden zelf meer controles uitvoeren om dit soort problemen te voorkomen.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com