RallyNieuws
HART - Opel Adam - Rally van Putten 2015

HART onderuit met onderstuur in Jumbo Short Rally

Na de teleurstelling in Hellendoorn stond het HART weer fris aan de start van de Jumbo Short Rally in Etten-Leur. Het team heeft wederom haar best gedaan om de auto helemaal schoon te maken na het ongeluk met de brandblusser. De auto stond er weer fantastisch bij en het team kon zich gaan opmaken voor een belangrijke rally. De eerste plek in RC4, onze klasse, moest in stand worden gehouden. Helaas is ook deze rally niet gelukt om de finish te halen, het beloofd spannend te worden in RC4.

Na het gebruikelijke verkennen door de equipe kon de rally van start gaan. Mooie proeven en dan met name de proef in Etten-Leur, volgens de equipe, bestaande uit rijder Tim Brinksma en navigator Jeroen de Vos. “Hier kunnen we echt laten zien wat deze wendbare snelle Opel kan!” Aldus de equipe. Op KP1 werd hier dan ook sterk begonnen en uiteindelijk ging de Adam met een 11e plek, en eerste in RC4. Met een klein aandachtspuntje over een fan die dienst weigerde reed de equipe snel door naar de volgende proef om de auto op de verbindingsweg af te laten koelen.

Ondertussen had de equipe de smaak goed te pakken en met een goed gevoel sloten zij de tweede proef af met een 12e plek, nog steeds eerste in RC4. Op KP3 vlak na de start weigerde plotseling het gaspedaal waardoor de Adam vanzelfsprekend niet meer vooruit kwam. Dit werd snel opgelost door de equipe en uiteindelijk na een mooie drift op het onverhard werd de finish behaald op deze uitdagende en lichtelijk hectische KP. Een laatste plek werd op deze proef genoteerd, maar nog steeds een ruime voorsprong op de nummer twee in RC4.

Na de service waren alle problemen verholpen. Het serviceteam heeft haar uiterste best gedaan: de koelfan koelde het motorblok perfect, het gaspedaal functioneerde weer zoals het behoorde en het gevoel voor onderstuur werd minder. Op naar KP4! Na een ronde over het industrieterrein bij Etten-Leur afgelegd te hebben was er van alle kanten te merken dat de snelheid hoger lag. Te hoog bleek achteraf bij een haaks linkse bocht na een lang recht stuk. De coureur verremde zich, corrigeerde met de handrem om de auto om te zetten richting de bocht (hetzelfde moment gebeurde op KP1), en ging op het gas met onderstuur de bocht uit. Een flinke stoeprand stond in de weg en de Adam knalde hier op.

Direct zette de equipe de Adam aan de kant om te controleren op schade. Een lekker band, of kapotte velg was te verwachten, helaas was het tegendeel waar. Een deel van de homokineet kwam onder de auto vandaan en er werd besloten om zeer rustig naar de finish te rijden. Hier bleek al vlug dat de schade groter was dan verwacht. De homokineet was kapot gesprongen en na controle in de teamruimte in Arnhem bleek het fusee en de draagarm ook nog eens flink beschadigd te zijn.

“Dit is rally, dit hoort er nou eenmaal bij.” Deze zin werd vaak gehaald door de toeschouwers maar de teleurstelling bij de equipe was enorm. Ook het team was er niet gecharmeerd van, het ging nét zo goed! Ondertussen wordt er weer druk gewerkt aan de Adam en staat het team klaar voor alweer de laatste rally van het seizoen. De Conrad Twente Rally staat al snel voor de deur en dit is het moment om onze stand te verdedigen in het kampioenschap en om nog één keer te genieten van de huidige equipe met de Adam. Wij hebben er ontzettend veel zin in en gaan voor een fantastische afsluiter van dit spectaculaire eerste seizoen met onze Opel Adam.

Foto: archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com