RallyNieuws
Hayden Paddon & Seb Marshall - Hyundai i20 WRC - Rally van Italie 2017
Hayden Paddon & Seb Marshall - Hyundai i20 WRC - Rally van Italie 2017

Hayden Paddon voert klassement in Sardinië aan

Na de eerste dag van de Rally van Italië, gehouden op Sardinië, is het Hayden Paddon die in zijn Hyundai i20 WRC de ranglijst aanvoert. Na negen klassementsproeven is zijn voorsprong op teamgenoot Thierry Neuville iets meer dan acht seconden. Ott Tänak zette zijn Ford Fiesta WRC op de derde plaats.

Rolkooi

Kris Meeke voerde vrijdag al twee keer het klassement aan maar rolde opnieuw zijn Citroën C3 WRC. Daarbij beschadigde hij zijn rolkooi zodanig dat een herstart volgens het Rally2 systeem niet meer mogelijk was. Ook teamgenoot Craig Breen kwam niet ongeschonden de vrijdag door. Bij de landing na een jump beschadigde hij zijn versnellingsbak en verloor olie. Hij is op de zaterdag wel opnieuw van start gegaan. Enige rol van betekenis voor het podium speelt hij echter niet meer.

Teamgenoten

Daar waar zijn éénmalige teamgenoten zichzelf uit de wedstrijd reden, was het Andreas Mikkelsen die stabiel achterin de top tien bleef rijden. Volgens hem zijn de proeven uitdagender dan dat hij gedacht had. Dat en met het feit dat hij aan de C3 WRC moet wennen, zorgt ervoor dat hij voorzichtig aan deze klus is begonnen. Naarmate de wedstrijd vordert probeert hij zich een weg naar voren te banen. Uiteraard heeft Citroën een uitgebreid testprogramma afgewerkt, maar onder wedstrijdomstandigheden is het toch anders dan tijdens een test.

Balans

Bij M-Sport is het Ott Tänak die de eer hoog houdt. Hij staat aan het einde van de vrijdag op een derde plaats. Voor hem ging het echter niet van een leien dakje. Tänak kon niet in zijn ritme komen en ook kon hij geen balans vinden in de Fiesta WRC. Voor hem en de engineers is er nog wat werk te verzetten om de setup van de Fiesta aan te passen.

Vegen

Ook Sébastien Ogier kan nog niet echt een potje breken. Als leider in het kampioenschap voor hem de schone taak om het parcours schoon te vegen. Vooral op een parcours met veel gravel, zoals in Italië, werkt dit flink in zijn nadeel. Hoewel de FIA de regels voor 2017 hiervoor enigszins heeft aangepast, is Ogier hier nog steeds niet gelukkig mee. Op de eerste dag van een wedstrijd wordt gestart in de volgorde van het kampioenschap. De daaropvolgende dagen zal gestart worden in omgekeerde volgorde van de stand van het klassement. Sta je dus, zoals Ogier wat naar achteren, start je de zaterdag toch weer als één van de eersten.

Gevecht

Mads Ostberg blijft zicht op het podium houden. In de eerste omloop ging het erg voorspoedig en kwam hij tevreden terug voor de middagservice. “De balans van de auto was goed, ik heb niet over de limiet hoeven gaan. Voor de tweede omloop heb ik echter een verkeerde bandenkeuze gemaakt. Ik ben naar een wat zachtere band overgestapt maar met de hoge temperaturen hier pakte dat niet goed uit. De balans was weg en ik kreeg last van overstuur. Het werd een gevecht om de aansluiting met de top te behouden,” aldus Mads.

Tevreden

Bij Toyota is men niet ontevreden over het verloop van de eerste dag. Juho Hänninen was na de derde proef zelfs even leider in het klassement. Daarna bleef hij nog op een virtuele podiumplaats staan om na de laatste klassementsproef toch af te zakken naar een zesde plaats. Het team kon met de Yaris WRC zelfs vier keer de snelste tijd op een proef noteren. Drie kwamen er op naam van Esapekka Lappi en één op naam van Juho Hänninen.

Irritant

Toch kwam het team van Tommi Mäkinen niet geheel ongeschonden uit de strijd. Een klap op beschermplaat van het carter beschadigde de startmotor in de Yaris van Latvala. Voor hem was het daarom zaak de Yaris WRC niet af te laten slaan. Tijdens de middagservice werd dat opgelost. Daarna had hij geen technische problemen meer. Alleen het rallyschild op de motorkap kwam los te zitten en flapperde voor zijn zicht. Dat leidde hem wel af. Juho Häninen beschadigde op de laatste proef wat leidingen van het koelsysteem tijdens een spin en verloor daar kostbare tijd. Esapekka Lappi had problemen met zijn versnellingsbak. Hij mistte in de ochtend de tweede versnelling maar was over het algemeen erg tevreden over de dag. Tijdens de middagservice wijzigde hij de setup van zijn Yaris WRC volledig en vond dat de wagen daarna perfect aanvoelde. De drie snelste tijden op drie achtereenvolgende proeven bewijzen dit. Zelfs een probleem aan een schokdemper linksvoor verhinderde hem niet in het neerzetten van die goede tijden.

Plan

De Nieuwzeelander Hayden Paddon voert voor Hyundai het klassement aan. “We zijn hier met een vooropgezet plan begonnen en zijn daar niet van afgeweken. De auto voelde goed aan en wilden de middag net zo positief voortzetten als dat de ochtend was geweest. Op de zevende proef beschadigde ik echter de schokbreker linksvoor, waardoor de balans van de auto volledig veranderde. We hebben ons doel van de vrijdag bereikt. Het is een lange en zware wedstrijd die fouten direct afstraft.”

Banden

Thierry Neuville verloor wat tijd op de derde klassementsproef. Daar schoot hij in zijn i20 WRC op een kruising rechtdoor en moest achteruit steken. “We hebben daar zo’n vijf seconden verloren,” aldus Neuville. “In de middag wilde ik nog wat meer ‘pushen’ maar er zat niet meer in, vooral de banden hadden niets meer aan het eind van de middag. We moeten, gezien onze startpositie de proeven enigszins schoonvegen maar we hebben toch goede tijden neergezet en dat is belangrijk voor de zaterdag.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com