RallyNieuws
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - Hellendoorn Rally 2015
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - Hellendoorn Rally 2015

Hellendoorn was gewoon niet goed genoeg volgens Hermen Kobus

Een week na hun 7de plaats in de Hellendoorn Rally in eigen land, reizen Hermen Kobus en Erik de Wild af naar de East Belgian Rally. Op zijn lievelingsparcours in de Oostkantons, waar hij de voorbije twee jaar op het podium stond, wil Hermen weer een stap vooruit zetten in zijn leerproces met de Skoda Fabia R5. Vooral de rechtstreekse confrontatie met Freddy Loix in een gelijkaardige Fabia R5 wordt boeiend.

Hermen Kobus beleefde een moeilijk weekend in de Hellendoorn Rally. Met koorts en griep kon hij onmogelijk zijn kansen optimaal verdedigen, maar Hermen wil die mindere vorm niet als excuus gebruiken.

“Het was gewoon niet goed genoeg,” vertelt Hermen eerlijk. “Vrijdagavond gingen we in de fout op een modderige strook onverhard. De wagen brak uit, ik stuurde tegen, maar de wagen ging plots heel brutaal de andere kant op. We hadden geluk dat we een boom konden ontwijken. Na die schuiver liet ik op de onverharde stroken enorm veel tijd liggen, want het vertrouwen was helemaal zoek. Piet van Hoof pakte 40″ op twee passages op de proef van Notter. Dan kan je een goed resultaat wel vergeten.”

De aanpassing aan de Skoda Fabia R5 is ook moeilijker dan voorzien. Na jaren met atmosferische motoren te hebben gereden, heeft Hermen logischerwijze een leerperiode nodig.

“Met de Fiesta S2000 kon ik heel vroeg vol op het gas gaan bij het uitkomen van de bochten, waarbij de motor progressief het vermogen leverde. Met de turbo en de ALS, reageert deze Fabia R5 veel brutaler in het korte werk. Als ik vol op het gas ga, dan zet de voortrein bruusk een paar meter opzij. Ik moet meer doseren. We hebben ook de juiste settings nog niet gevonden voor de schokdempers van Sachs. Ik heb contact gehad met Freddy Loix, die de Fabia R5 heeft ontwikkeld voor Skoda Motorsport, en hij heeft dezelfde problemen. Het is ook duidelijk dat er een aanzienlijk verschil is tussen de fabriekswagens die Lappi en Kopecky in WRC-2 besturen en de klantenversies. De mapping is voorzichtiger, maar wanneer je maar 1,3 bar turbodruk hebt, tegenover 1,6 voor de fabrieksauto’s, dan heb je gewoon 40 pk minder. Dat is gewoon teveel en het verklaart ook waarom we de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel niet konden volgen op de rechte stukken. Het was al een tijdje geleden dat ik nog in Hellendoorn had gereden en ik moet zeggen dat ik met veel plezier uitkijk naar de East Belgian Rally. Rechte stukken van 700 meter en geen mogelijkheid om te snijden in de bochten omdat er paaltjes in de koorden gezet worden… Ik moest plots heel vreemde lijnen rijden…”

In de East Belgian Rally, een rally met een fantastisch mooi parcours met vijf snelle en technische proeven, voelt Hermen zich traditioneel in zijn sas. Zowel in 2013 als in 2014 stond hij op het podium. Deze keer tempert de piloot uit Lichtenvoorde de verwachtingen.

“Normaal durf ik mijn ambitie wel uit te spreken, maar nu trek ik met minder vertrouwen naar de East Belgian Rally. Ik wil gewoon beter doen en vooral het potentieel van de Skoda Fabia R5 beter benutten. Met enkele WRC’s aan de start, waaronder Chris Van Woensel die ik twee jaar op rij kon verslaan op de laatste proeven in het donker, en nog vijf andere R5’s, zal het niveau heel hoog liggen. Ik kijk vooral uit naar de tijden van Freddy Loix met dezelfde Skoda Fabia R5. Hij heeft duizenden kilometers getest om de Fabia R5 te ontwikkelen. Als mijn tijden in zijn buurt komen, dan hebben we een flinke stap vooruit gezet.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com