Presentaite
Afgelopen vrijdag werd in Nijverdal door de organisatie van de Hellendoornrally de perspresentatie gegeven. In de door Evelin Dorssers gepresenteerde bijeenkomst presenteerde de organisatie, bij monde van Berto Plomp, de 2018 editie van wat altijd één van de meest prestigieuze rallywedstrijden van Nederland was. Een kwalificatie die deze wedstrijd lijkt te verliezen nu veel namen deze wedstrijd aan zich voorbij laten gaan. Minder dan 50 deelnemers hebben zich vooralsnog ingeschreven voor de rally. Namen als Bernard ten Brinke, Dennis Kuipers, Erik van Loon en herintreder Peter Bijvelds hebben te kennen gegeven niet deze wedstrijd te zullen starten. Wél ingeschreven was Esben Hegelund, maar ook hij heeft desondanks aangegeven niet te zullen starten.
R5 Rally Challenge
Wel van de partij is Kristian Poulsen. Hij zal starten met een Skoda Fabia R5 uit de stallen van Wevers Sport. Ook Melissa Debaeckere is van de partij met haar Skoda. Na enige onzekerheid lijkt het toch ook dat de titelverdediger in de R5 Challenge, Hermen Kobus, van start zal gaan in Hellendoorn. Ook de oude rot Henk Vossen zal van start gaan, hij rijdt dit jaar zijn 50e seizoen in de rallysport. Ook Kevin van Deijne maakt zijn opwachting in Hellendoorn, net als Jeroen van Beugen. Hij zal echter in de Shortrally van start gaan met een Ford Fiesta R5 van Hans Weijs. Bob de Jong komt met zijn Hyundai i20 R5 en zal Kees Hagman naast zich weten.
130i Challenge
De 130i Challenge zal met vier auto’s aan de start staan. Eén van de deelnemers zal echter in de Shortrally van start gaan. Deze cup is de opvolger van de 325i Challenge en zal volgens Pierre Krieger volgend jaar tegen de negen auto’s aan de start brengen.
206 Rally Cup
De 206 Rally Cup brengt negen auto’s aan de start. Een tiende deelnemer kreeg zijn nieuw op te bouwen Peugeot 206 niet op tijd klaar. Het betreft Mathijs Elsinga, wiens Chevrolet Kalos in de Vechtdalrally volledig uitbrandde. Hij kreeg van de organisatie als verassing een startbewijs voor de 2019 editie van deze wedstrijd.
Proeven
De wedstrijd kent dit jaar zeven verschillende klassementsproeven. Eén van deze proeven is nieuw en wordt de proef Lemele genoemd. Deze proef ligt boven Lemele en links van Nieuwebrug. De proef Beuseberg zit er dit jaar, na een jaar afwezigheid, opnieuw in. De proef bij Den Ham moest last-minute nog worden aangepast vanwege een herdenkingsbijeenkomst voor een Australische RAF Dambuster-piloot. Hij crashte daar op 15 september met zijn Lancaster bommenwerper terwijl hij onderweg was naar Duitsland. Voordat hij omkwam liet zijn crew uit het toestel springen. Zelf bleef hij echter aan boord om zo het dorp Den Ham te kunnen ontwijken. Als gevolg van deze herdenking moest de organisatie deze proef opnieuw tekenen en het veiligheidsboek aanpassen. Dat was volgens Berto Plomp de reden dat het publiceren van de reglementen zoveel vertraging had opgelopen. De overige proeven zijn nagenoeg allemaal in meer of mindere mate aangepast.
De strijd begint op vrijdagavond rond 19:00u en zal doorgaan tot even na middernacht. Op de zaterdagochtend zal de strijd vanaf 9:00u worden voortgezet en het finishpodium wordt rond 18:30u verwacht.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe