RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta r5 - GTC Rally 2017
©Erik van 't Land / Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta r5 - GTC Rally 2017

Henk Vossen kijkt ondanks botsing tevreden terug op de GTC Rally

De West-Brabantse GTC Rally bracht afgelopen weekend alles wat de rallysport zo aantrekkelijk maakt. De strijd om de winst draaide uit op een zenuwslopend secondenspel. Daarachter viel ook het nodige te beleven met een opvallende rol voor Henk Vossen en zijn navigator Sander van Barschot. Na een ongelukkige botsing met een paaltje bleek er aan de meet toch nog een vierde plaats in de Eurol R5 Challenge in te zitten.

Troef

Tevredenheid troef na afloop in het Helichem Rallyteam? Jazeker, want ondanks een ongelukkige botsing konden ook de nodige positieve kanttekeningen worden opgetekend. Het was de tweede Nederlandse rally met de Ford Fiesta R5 voor Henk Vossen, die in de vorige ELE Rally had aangegeven dat zijn nieuwe rallywapen de nodige aanpassingstijd vergde. Rond Roosendaal bleek er behoorlijk vaart in dat leertraject te zitten. Waar de equipe in de openingsfase nog genoegen moest nemen met tijden die net binnen de top-10 van het grote deelnemersveld vielen, prijkte na die klassementsproeven al een zesde en een vijfde tijd op zijn scorelijst. “Ik kreeg toen echt het gevoel dat we stappen aan het maken waren”, vertelt Vossen, die helaas kort daarop alweer met de harde realiteit werd geconfronteerd. Achter een boom stond een klein maar keihard paaltje en dat had de equipe bij het verkennen over het hoofd gezien. Een kostbaar foutje want bij de klap bleek de stuurstang te zijn gebroken en kon er vooralsnog geen meter meer worden gereden.

Repareren

Pas toen alle deelnemers van de proef waren en die werd vrijgegeven, kon de Helichem serviceploeg naar de gestrande auto rijden en in het donker de schade repareren. Voor Vossen en Van Barschot, die twee uur in het donker op hulp hadden moeten wachten, betekende dat meteen het eind van de eerste etappe. “Als je een KP niet hebt gereden krijg je zeven minuten bovenop de tijd van de eerste. We misten er twee en dus waren we met veertien minuten meteen kansloos voor een goede klassering”, legt de Tegelse rallyrijder uit.

Ritme

Op zondag stonden er weer acht KP’s op het menu en dit keer bleef de Helichem-equipe wel uit de problemen. Al snel had Vossen het ritme van de vorige dag weer te pakken, met andermaal competitieve tijden. Alleen op de allerlaatste KP ging het nog even fout toen Vossen rechtdoor schoot waarbij de motor afsloeg. Weer een aantal seconden weg maar gelukkig geen schade. “Ik heb al met al toch een fijne wedstrijd gereden. Ik begin echt een goed gevoel bij de auto te krijgen. En dat komt mooi uit want over een ruime maand wacht de WK Rally van Duitsland.”

Uitslag GTC Rally – Eurol R5 Rally Challenge

1. Bob de Jong/Bjorn Degandt (Citroën DS3 R5) 143 km in 1 uur 23 min 49,3 sec
2. Hermen Kobus/Erik de Wild (Skoda Fabia R5) op 1 min 25,7 sec
3. Joachim Grahn/Rickard Nilsson (Zwe, Ford Fiesta R5) op 7 min 2,0 sec
4. Henk Vossen/Sander van Barschot (Ford Fiesta R5) op 19 min 2,7 sec

Stand Eurol R5 Rally Challenge na 2 wedstrijden

1. Bob de Jong (Citroën DS3) 43
2. Hermen Kobus (Skoda Fabia) 43
3. Henk Vossen (Ford Fiesta) 24
4. Piet-Hein van der Heijden (Ford Fiesta) 15
5. Joachim Grahn (Ford Fiesta) 15

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com