RallyNieuws

Henk Vossen met gloednieuw rallywapen voor de 35e maal naar Duitsland

Komend weekend wordt rond de historische stad Trier de WK Deutschland Rallye verreden, een klassieker op de conduitestaat van Henk Vossen. Voor de 35e maal (!) komt de Limburgse rallyrijder aan de start in het evenement waaraan hij zulke goede herinneringen heeft. In 2008 scoorde hij er nog een fraaie tweede plaats in zijn klasse.

Al zitten er dit jaar in Duitsland 18 concurrenten in de klasse 3, waarin Henk Vossen rijdt, hij dicht zich wel degelijk kansen op een podiumplaats toe. Na 34 jaar ervaring op dezelfde soorten klassementsproef – veel proeven keren jaarlijks in min of meer dezelfde gedaante terug op het menu – kan de Deutschland Rallye nauwelijks meer verrassingen opleveren. Maar een rally om het wereldkampioenschap is altijd weer even zwaar als onvoorspelbaar. Aan ervaring in de cockpit van de Helichem Mitsubishi zal het echter niet liggen. Omdat Vossens vaste navigator Johan Findhammer verhinderd is, heeft hij in Arie Lekkerkerker een tijdelijke plaatsvervanger gevonden. Vossen moet daar eigenlijk een beetje om lachen: “Arie en ik zijn precies even oud, 66 jaar, en gezamenlijk brengen we dus 132 jaar aan de start en bovendien zo’n 80 jaar aan rallyervaring. Dat zal niemand kunnen evenaren, daar ben ik zeker van”, stelt de Tegelse inwoner.

Maar waar de bemanning dus al aardig ‘ingereden’ is, is het strijdwapen het tegenovergestelde. Dit jaar mag er in het WK niet meer met de vertrouwde World Rally Cars oude stijl worden gereden en dus is de Mitsubishi Lancer WRC02 waarmee Vossen de laatste jaren reed er niet welkom. En omdat de Deutschland Rallye voor hem een must is, moest er dus naar een andere auto worden uitgezien. Een nieuwe generatie WRC is voor de Limburger financieel onhaalbaar en daarom is het een Mitsubishi Evo X geworden, het nieuwste van het nieuwste in de standaard showroomklasse Groep N. Vorige week reed Vossen samen met René Smeets in de Oberehe Rallye zijn eerste kennismakingskilometers en dat is hem buitengewoon goed bevallen. “Deze Groep N Mitsubishi is voorspelbaarder en vergevingsgezinder dan de WRC02. Die is echt gemeen scherp, waardoor je toch wat extra veiligheid moet inbouwen. De Groep N Evo X is veel goedmoediger en geeft duidelijker zijn grenzen aan. Die durf je dan ook makkelijker op te zoeken en dat gaat me geheid meer snelheid opleveren. Ik denk dat ik hiermee in feite sneller zal zijn dan met die WRC. Bovendien remt hij beter”. Vossen is dan ook zeer gemotiveerd om er weer een podiumplaats uit te slepen.

Aan de begeleiding zal het niet liggen. Naast het eigen Helichem team onder leiding van chef techniek Lou Ambaum, komt er versterking in de vorm van Jasper van den Heuvel plus een extra monteur. “Van den Heuvel Motorsport bouwt niet alleen deze auto’s zelf op, Jasper heeft er ook ontzettend veel rijervaring mee. En die gaat hij nu voor ons inzetten. En nu maar zorgen dat we in ieder geval aan de finish gaan komen”.

De Deutschland Rallye start op vrijdag 19 augustus om 9.30 uur in Trier, waarna er 6 klassementsproeven worden gereden. Op zaterdag volgen er nog eens 8, waaronder de beruchte, 34 km lange ‘Pantzerplatte’, waarna op de slotdag nog een etappe van 5 KP’s wacht. In totaal worden er 1246 kilometers gereden, waarvan 359 op snelheid. De hele wereldtop zal in Trier acte de présence geven.

Tekst: PB Helichem Rally

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com