RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - Rallye Monte Carlo 2017
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - Rallye Monte Carlo 2017

Henk Vossen met nieuwe rally auto naar de ELE Rally

In het weekeind van 26 en 27 mei wordt rond Eindhoven de 53e editie van de ELE Rally verreden. Zonder twijfel zal in het startveld Henk Vossen de oudste deelnemer zijn. In meerdere opzichten want de Limburgse rallycrack heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 71 jaar bereikt. Bovendien is het voor de inwoner van Tegelen zijn 43e deelname aan wat hij zelf als zijn thuisrally beschouwt. Alles bij het oude dan? Nee, want Vossen treedt wel met een hagelnieuwe auto aan.

Indrukwekkend

Na jaren met de vertrouwde Mitsubishi Evo X te hebben gereden vindt Henk Vossen het tijd om op een nieuw strijdros over te stappen. Wat overigens genoeg zegt over zijn niet aflatend enthousiasme voor zijn favoriete sport. De Limburger reed afgelopen januari al met een Ford Fiesta R5 de WK Rally van Monte Carlo. Nu is zijn Helichem Rallyteam net terug uit Engeland alwaar een gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evolutie is opgeladen. “Hij komt zo uit de fabriek”, verzekert Vossen. De auto is ingedeeld in de R5-klasse, die zich dicht onder de World Rally Cars nestelt. Bijna net zo indrukwekkend met zijn 300 pk en vierwielaandrijving. Tegelijkertijd is een ‘R5’ beter te betalen dan een WRC, terwijl hij voor het publiek net zo spectaculair oogt. In Nederland rijden inmiddels een paar R5 bolides wat voor initiatiefnemer Bob de Jong aanleiding was om een R5 rallycup op te zetten. Een initiatief dat door Henk Vossen als een heel goed plan werd omarmd. De Eurol R5 Rally Challenge wordt dit jaar over drie wedstrijden uitgevochten, te weten de ELE Rally, de west-Brabantse GTC Rally en als sluitstuk de Hellendoorn Rally.

Krachtmeting

Henk Vossen kijkt uit naar de eerste krachtmeting rond Eindhoven: “Leuk om in eigen land weer eens een kampioenschap te bestrijden. Ik heb alleen geen idee over de krachtsverhoudingen. Sterker nog, ik heb zelfs geen idee hoe mijn Ford Fiesta zich op die lange rechte stukken gaat gedragen. Door de versnellingsbakverhoudingen loopt hij niet harder dan 180 kilometer. Ik weet niet of ons dat gaat beperken. Dat de ELE meteen met nachtelijke klassementsproeven in het bos begint is ook niet ideaal. Dan heb je weinig ruimte om goed op je nieuwe auto in te spelen”. Vossen en zijn nieuwe navigator Sander van Barschot moeten het in ieder geval opnemen tegen een stelletje jonge snelle honden zoals hij ze zelf kenmerkt. “Dat zij zo, wij gaan er gewoon vol voor”.

Wedstrijd

De 53e ELE Rally gaat op vrijdagavond om 19.30 uur vanaf het industrieterrein Habraken van start. Die avond worden 6 klassementsproeven gereden, over 59 km. Op zaterdag gaat de rallykaravaan om 12.25 uur weer op pad, voor 17 KP’s en 175 wedstrijdkilometers. Om 00.30 uur wordt het finishpodium verwacht waar de deelnemers 471 km op hun conto hebben staan.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com