RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ADAC Rallye Deutschland 2017
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ADAC Rallye Deutschland 2017

Henk Vossen ondanks pech tevreden over ADAC Rallye Deutschland

Vanwege een defecte oliedruksensor was Henk Vossen gedwongen zijn Ford Fiesta R5 halverwege de tweede wedstrijddag van de ADAC Rallye Deutschland aan de kant te zetten. Voorlopig althans want op de derde dag mochten hij en zijn navigator Sander van Barschot weer starten. De Limburgse equipe wist daarmee een puik vervolg aan de rally te geven.

Oliedruk

Op de zesde klassementsproef van de rally lichtten de waarschuwingslampen op het dashboard van de Helichem Ford Fiesta R5 plots vol op. Naar het leek was de oliedruk plotseling weggevallen. Om de motor niet in de vernieling te draaien zat er niets anders op dan de auto langs de kant te parkeren. Spijtig voor Henk Vossen, die op de voorgaande proef juist een hele snelle tijd had neergezet.

Sensor

Toen de service-equipe de auto inspecteerde bleek het slechts om een defecte oliedrukmeter te gaan. “Een onderdeel van hooguit een paar tientjes, maar je kunt het risico niet lopen dat je zo’n dure motor in de soep draait. Zekerheid eerst,” verklaarde Vossen, die de rest van de dag vanaf de kant moest toekijken. Dankzij het Rally2 systeem kon de equipe de tweede dag weer verder rijden, zij het met ruim 20 minuten straftijd. “Per gemiste klassementsproef krijg je zeven minuten extra bij de tijd van de snelste in je groep. Dan ben je uiteraard kansloos voor een goede klassering. Maar aan het plezier van het rallyrijden doet dat natuurlijk niets af. We hebben tijdens de resterende twee dagen goede tijden weten te realiseren, al rijd je dan niet meer op het scherpst van de snede omdat er toch niets meer te winnen valt.” Henk Vossen en Sander van Barschot wisten zich op de derde dag in de kijker te rijden met een aantal knappe tijden algemeen in een vol startveld met een groot contingent WK-deelnemers. “Daar kijk ik tevreden op terug. Ik begin de auto steeds beter aan te voelen en daardoor gaat het merkbaar harder. Bovendien verliep de samenwerking met Sander prima,” blikte Vossen terug.

Sneller

Voor navigator Sander van Barschot was het pas zijn tweede WK-evenement, met een totaal ander karakter dan de besneeuwde Rally van Monte Carlo in januari. “Het gaat hier in Duitsland heel erg hard over smalle wegen met soms blinde toppen. Dan is het wel zaak dat je bij het verkennen alles heel goed op papier hebt gezet en weet wat achter die top gaat komen. Dat valt niet mee als je maar twee keer zo’n lange proef mag verkennen. Je merkt ook dat, als je een proef de tweede keer rijdt, het meteen een stuk sneller gaat. Ik heb weer veel geleerd en hard gewerkt,” bekende Van Barschot.

De eerstvolgende krachtmeting is de Eurol Hellendoornrally, die op 15 en 16 september wordt verreden. Dat zal de finaleronde van de Eurol R5 Rally Challenge zijn.

Uitslag Deutschland Rallye R5-klasse
1. Camilli/Veilas (Fra, Ford Fiesta R5) 309 km in 3.08.16.0
2. Kopecky/Dresler (Tsj, Skoda Fabia R5) in 3.09.04.1
3. Tidemand/Andersson (Zwe, Skoda Fabia R5) in 3.10.06.7
19. Vossen/Van Barschot (NL, Ford Fiesta R5) in 3.51.38.0

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com