In het weekend van 15 en 16 september wordt in het Sallandse land de Hellendoornrally verreden, Nederlands grootste rallyevenement met een geschatte 100.000 toeschouwers. De wedstrijd vormt tevens het sluitstuk van de Eurol R5 Rally Challenge, waaraan de equipe Henk Vossen/Sander van Barschot deelneemt. Er wordt een spannende ontknoping verwacht.
Enthousiast
Henk Vossen is een van de Eurol R5 Rally Challenge deelnemers van het eerste uur en hij is er enthousiast over. De R5 auto’s zijn in de Nederlandse rallysport zo ongeveer de top, op een sporadisch opduikende World Rally Car, de topklasse uit het wereldkampioenschap, na. De spanning in de Eurol R5 Rally Challenge is te snijden. Bob de Jong en Hermen Kobus gaan gedeeld aan de leiding en het duo doet niet voor elkaar onder. Als derde staat Henk Vossen geklasseerd, die in tegenstelling tot het leidende duo pas dit seizoen voor het eerst met een R5-bolide rijdt. En door dat gebrek aan ervaring in eerste instantie tijd moet toegeven. Maar hij is inmiddels aardig gewend aan zijn Ford Fiesta R5, die een stuk sneller blijkt dan de Mitsubishi Evo X waarmee hij de afgelopen jaren heeft gereden: “In de Deutschland Rallye konden we beide auto’s goed vergelijken. Daar zat een klassementsproef van twintig kilometer in, die vorig jaar precies hetzelfde was. Met de Ford Fiesta waren we nu 22 seconden sneller, dus een ruime seconde per kilometer. En dat is in de rallysport een aanzienlijk verschil,” betoogt de Tegelse rallyrijder. In de Hellendoornrally komen zes R5-auto’s aan de start.
Parcours
Vergelijkingsmateriaal in de Hellendoornrally zal Henk Vossen niet gauw vinden. Het is immers al heel wat jaren geleden dat hij daar heeft gereden en in de loop der jaren is het parcours ook danig gewijzigd. Een fameuze KP als de Luttenbergring zit er dit jaar niet in, een proef op een Almelo’s industrieterrein zal voor Vossen iets nieuws zijn. De rally start op vrijdag om 19.01 uur en de eerste twee KP’s worden nog bij daglicht gereden. Dan volgen er twee in het donker. “Ik rijd de eerste dag het liefst bij daglicht maar het is niet anders. Het betreft ook maar 21 kilometer. Ik ben benieuwd waar we aan het eind van de dag zullen staan. Zaterdag hebben we nog 130 kilometer voor de boeg om voor een mooi resultaat te zorgen. We mikken in ieder geval op een top-10 plaats algemeen. Maar uitrijden is het belangrijkste, willen we minimaal derde in de eindstand van de Eurol R5 Rally Challenge worden. We kunnen ons dus geen fouten veroorloven.
Etappe
De Hellendoornrally 2017 start op vrijdag 15 september om 19.01 bij het kartcentrum Kart Plaza in Hellendoorn. Na 4 KP wordt de etappe vanaf 23.16 uur besloten. Zaterdag vindt de herstart plaats om 9.01 uur waarna 8 KP’s volgen. Als om 18.34 uur de finishvlag valt zullen de deelnemers 402 km hebben gereden, waarvan 171 op snelheid.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.