RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ELE Rally 2017
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ELE Rally 2017

Henk Vossen zet met 36e deelname ADAC Rallye Deutschland traditie voort

Op 17 augustus gaat aan de Bostalsee de ADAC Rallye Deutschland van start, de tiende ronde van het Wereld Rallykampioenschap. Voor de Limburgse rallycrack Henk Vossen is het evenement een jaarlijks terugkerend festijn, waarin hij een lange staat van dienst heeft, met meerdere podiumfinishes. Dit jaar is de concurrentie echter moordend.

Wereldtop

Voor de 36e keer zet de 72-jarige Henk Vossen koers richting de Duitse streek Rheinland-Pfalz, waar de Deutschland Rallye zich afspeelt. Waarmee hij veruit de meest gelouterde deelnemer is. Maar waar de Limburger na afloop meerdere keren met een beker huiswaarts keerde, zijn de tijden nu echt veranderd. “Om eerlijk te zijn, een podiumplaats zit er dit jaar echt niet in. Daarvoor is onze klasse te sterk bezet,” geeft Henk Vossen te kennen. Dat is een alleszins redelijke inschatting want niet alleen komt de complete wereldtop aan de start; de RC2-klasse, waarin Vossen en zijn navigator Sander van Barschot rijden, telt 28 inschrijvingen, waaronder maar liefst 23 R5 auto’s. Een R5 rallyauto, zoals de Ford Fiesta R5 waarmee Vossen rijdt, staat technisch bezien dicht onder een World Rally Car, waarmee het wereldkampioenschap wordt bestreden.

Klasgenoten

Met zoveel ‘klasgenoten’ zal het een strijd op het scherpst van de snede worden, waarbij details en ervaring de doorslag zullen gaan geven. Het Helichem Rallyteam komt in ieder geval goed beslagen ten ijs. Ter voorbereiding van de Rallye Deutschland heeft het team deelgenomen aan de Rallye Oberehe, alleen wel buiten mededinging, zodat er tijdens de wedstrijd met de set-up van de auto kon worden geëxperimenteerd. “We hebben zo verscheidene afstellingen van het onderstel kunnen proberen en dat leverde interessante inzichten op. Ik denk dat de auto nu goed is opgezet voor de Rally van Duitsland,” denkt de Tegelse rallyrijder.

Bostalsee

Sinds 2000 vormde de oude stad Trier het rallycentrum maar dat is verleden tijd. Het servicepark en de bijbehorende bureaus zijn nu aan de oevers van de Bostalsee gesitueerd, ongeveer halverwege Kaiserslautern-Trier. Van daaruit zijn de klassementsproeven makkelijk te bereiken, als de wegen tenminste niet verstopt raken door de rond 200.000 toeschouwers die de rally ieder jaar trekt. Van de 21 klassementsproeven is ruwweg de helft nieuw of aanzienlijk veranderd ten opzichte van vorig jaar. De toen gemaakte rallynotities zijn dus deels onbruikbaar geworden. “Ik denk dat we tijdens de verkenningen gewoon alles opnieuw moeten gaan opschrijven, om eventuele vergissingen te voorkomen. Want het gaat er heel hard en een kleine fout in de wegbeschrijving kan al meteen fataal zijn,” verduidelijkt Henk Vossen.

Super Special

De zestiende WK Rally van Duitsland start op donderdag 17 augustus met een Super Special in Saarbrücken. Daags erna wordt er om 8.30 uur gestart voor 7 klassementsproeven over 109 km. Op zaterdag staan er vanaf 8.00 uur 9 KP’s op het menu, waaronder tweemaal de 45 km lange Panzerplatte, met zijn beroemde Dikke Bertha reuzensprong. In totaal worden er die dag 147 proevenkilometers afgelegd. Op zondag volgen vanaf 6.25 uur nog vier KP’s van in totaal 52 km. Het finishpodium is om 13.00 uur gepland. De equipes hebben dan 1165 kilometer afgelegd, waarvan 309 op snelheid.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com