RallyNieuws
Troela
Troela

Het is wit en ligt op zijn dak…

Afgelopen weekend ben ik naar de TAC rally geweest. Het was al weer een jaar of tien geleden dat ik Tielt en omstreken vanwege de rally bezocht. Omdat ik de Tanks rally had gemist en de rally in Ede niet doorging, werd het weer eens tijd om af te reizen naar het deel van onze Zuiderburen  die ik in theorie zou kunnen verstaan. Het mooie startveld met vele Nederlandse deelnemers maakte de keuze eenvoudig.

Een zonnig dagje service en keuring werd gevolgd door een koudere dag met mist, zon en wolken. Mij hoor je niet klagen want twee dagen droog in april hoe vaak maak je dat mee. Voor het eerst heb ik (als grote Ford-fan)een Fiesta R5 gezien in ook nog de juiste kleur. Het maakte mij hebberig.

Zaterdagochtend, twee minuten voor zeven, op een kilometer of 18 van Tielt, pakte ik mijn auto in en zag weinig door de mist. Het was ook koud, een graad of 4 slechts. Na een verbinding van een minuut of twintig kwam ik als eerste bij KP 1 aan. Zelfs de kaartjescontroleurs waren nog niet voorbereid op mijn komst, laat staan op de komst van de andere rallyfans. Het was daar zowaar nog mistiger. Ik stond na het zoeken van de juiste kijkplek (voor zover dat mogelijk is in een veel te kleine wereld) wat te wachten op de actie en in mijn geheugen zocht ik naar mijn eerdere rally-in-the-mist ervaringen. In de buurt van Spa in 2005 was in een besneeuwd bos de mist even op komen zetten om de hele wereld tijdelijk wit te maken, erg indrukwekkend, spookachtig eigenlijk. Ergens in de jaren negentig van de vorige eeuw in Hengelo was het ook nog eens zo mistig geweest. Mist maakt rally speciaal. Het klinkt anders en opeens komen de auto’s als vanuit het niets tevoorschijn om slechts even later weer in datzelfde niets te verdwijnen.

De eerst proef van de TAC rally was door de omstandigheden niet eenvoudig. Een aantal deelnemers haalde de finish niet. Voor mijn neus zag ik Bob de Jong en een Skoda Fabia WRC behoorlijk hard rechtdoor een weiland in duiken, zonder schade gelukkig. De Skoda was daarna even de weg kwijt en na een bonusrondje weiland kon hij zijn weg weer voortzetten.

Ook voor de marshalls viel het niet mee. Startnummer 1 was een tijdje zoek en bleek na veel zoeken zonder erg in de sloot te liggen. Later waren er ook nog drie Peugeot 208’s zoek. Dit leverde veel mobilofoonverkeer op en betekende voor twee posten een flinke wandeling richting de vermeende plek van verdwijning. Een van de verdwenen auto’s bleek op zijn dak te liggen, midden op de weg, daardoor de route volledig blokkerend. Voordat eindelijk duidelijk was dat de proef moest worden stilgelegd waren er ondertussen al weer diverse deelnemers voorbij gekomen met als laatste enkele Nederlandse 350Z’s. De marshalls vertelden uiteindelijk dat de proef werd geannuleerd.

Een van hen wist ook nog te melden dat een witte 350Z op zijn dak lag. Hij had een daar een foto van gezien. Dat was weer even schrikken. Ik vroeg of er een vraagteken op stond (een Spaans vraagteken beter gezegd). Dat wist de man niet meer maar het was op zeker een 350Z die wit was.

Groot was de verbazing toen ik op de volgende proef een witte 350Z voorbij zag komen met op de zijkant een (Nederlands) vraagteken. Sterker nog, alle 350Z’s kwamen ongeschonden voorbij. Zo zie je maar weer. Veel van wat je bij een rally hoort over wat er gebeurd is, is waar maar veel ook niet. Ik ben dan ook altijd voorzichtig om dergelijke informatie te delen. Stel dat het niet waar is.

Het is wit en ligt op zijn dak…  Uiteraard, alles behalve een witte Nissan 350Z.

Troela

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com