RallyNieuws
Andreas Mikkelsen - ADAC Rallye Deutschland 2017
Andreas Mikkelsen - ADAC Rallye Deutschland 2017

Jaarlijks Silly Season weer in volle gang

Het wereldkampioenschap zit nu, na de ADAC Rallye Deutschland, even in een zomerstop. Een zestal weken na de strijd in het Duitse Saarland, verhuist het WRC naar Spanje. Inclusief Spanje staan er nog slechts drie wedstrijden op de kalender. Het is ook de tijd dat het Silly Season losbarst. Rijders kijken naar de mogelijkheden voor het komende seizoen, waarbij de ene rijder kijkt naar de kampioenschapsmogelijkheden voor het komende seizoen en de ander probeert te overleven op het hoogste niveau van het wereld rally circus.

Opties

Ondanks dat Sébastien Ogier het kampioenschap aanvoert, mede dankzij het uitvallen van Thierry Neuville in Duitsland, kijkt de Fransman naar zijn opties bij andere teams. Het probleem volgens hem is het feit dat M-Sport de steun van Ford ontbeert. De Ford Fiesta WRC kan hij niet echt naar zijn hand zetten en hij hoopt met de fabrieksondersteuning dit wel voor elkaar te krijgen. Tijdens de afsluitende persconferentie van de ADAC Rallye Deutschland liet Ogier blijken graag bij M-Sport te willen blijven, maar dan is de ondersteuning van Ford als constructeur volgens hem onontbeerlijk en daarmee is dat klaarblijkelijk een voorwaarde geworden.

Wisselen

Vooralsnog lijkt daar geen beweging in te komen. Malcolm Wilson liet tijdens dezelfde persconferentie niets los over het feit of Ford al dan niet weer als constructeur zou gaan instappen. Dus kijkt de Fransman bij ‘echte’ fabrieksteams naar de mogelijkheden voor volgend jaar. “Het liefst blijf ik bij M-Sport want het jaarlijks wisselen van team is ook geen echte oplossing. “Je moet dan ieder jaar weer wennen aan elkaar, de manier van werken en vooral aan de auto,” aldus Sébastien Ogier.

Krediet

Bij het team van Citroën Motorsport ligt het voor Kris Meeke weer volledig anders. Daar lijkt hij zijn krediet verspeelt te hebben. Onder aanvoering van teambaas Yves Maton is Kris al voor één wedstrijd op een zijspoor gezet, zogezegd om even tot zichzelf te komen en zich weer op te laden. Het feit dat Meeke al op de eerste showproef in Duitsland zijn C3 WRC kapot reed lijkt hem door het management niet te worden aangerekend, aangezien ze de proef én te smal vonden én die proef geen echte proef vonden. Desondanks is hij voor de rally in Spanje nog niet bevestigd.

Deur

Intussen klopt Andreas Mikkelsen daar krachtig op de deur maar Meeke heeft voor 2018 feitelijk nog een contract. Andreas Mikkelsen zette in drie wedstrijden prima resultaten neer, met als hoogtepunt de tweede plaats in Duitsland. Toch richt Mikkelsen zich niet alleen op Citroën maar kijkt hij naar alle mogelijkheden om in 2018 opnieuw weer competitief te kunnen zijn. Het Franse team heeft de hulp van negenvoudig kampioen Sébastien Loeb ingeschakeld om de C3 WRC te evalueren. In eerste instantie op het asfalt maar inmiddels is gebleken dat hij ook een graveltest zal gaan uitvoeren.

Bij Hyundai Motorsport lijken de plaatsen de komende jaren reeds vergeven te zijn. Dani Sordo en Hayden Paddon hebben nog een contract in 2018, terwijl kampioenschap kandidaat Thierry Neuville nog een jaar langer vastgelegd is.

Waarde

Bij Toyota Motorsport, het team waarover Tommi Mäkinen de scepter zwaait, lijken de rijders een contract voor één jaar te hebben. Jari-Matti Latvala, wiens rally carrière in de Toyota Corolla GT begon en zijn eerste world rally car een Corolla WRC was, lijkt zeker te zijn van een verlenging van zijn contract. Ook Esapekka Lappi lijkt zeker te zijn voor volgend jaar. Lappi, die in 2016 nog het WRC2 kampioenschap won in een Skoda Fabia R5, werd in eerste instantie aangesteld als testrijder maar vormt als derde teamlid inmiddels een vaste waarde binnen het team. Juho Hänninen lijkt door beide teamgenoten een beetje ondergesneeuwd te raken. Zijn plek in het team zou wel eens vacant kunnen worden voor rijders als Andreas Mikkelsen.

Beperkt

Voormalig fabrieksrijder Mads Ostberg rijdt dit jaar een beperkt WRC programma. Uitkomend voor zijn privateersteam Adapta World Rally Team en het Jippo Cars World Rally Team van Martin Prokop, zal ook Ostberg graag als fabrieksrijder terugkeren. Bij M-Sport mocht hij, na eerst naar Citroën te zijn overgestapt, terugkeren. De resultaten waren echter wisselend en dit jaar kon hij geen zitje bij een fabrieksteam bemachtigen. Inmiddels heeft Ostberg ook afscheid genomen van Ola Floene en zoekt een nieuwe navigator.

geruchten

Er gaan volop geruchten dat Sébastien Loeb terug zal keren bij het team van Citroën. Naar verluidt staat teambaas Yves Maton hier niet onwelwillend tegenover. Loeb heeft echter al aangegeven dat zijn prioriteiten bij het Dakar programma van Peugeot liggen. Daarnaast zou een deelname als privateer aan de Rally van Monte Carlo op zijn programma staan. Over zijn terugkeer in het WRC wordt volop over gespeculeerd maar niets is bevestigd en insiders doen er het zwijgen toe.

Reglementen

Op dit moment voorzien de reglementen erin dat een team maximaal drie auto’s aan de start kan brengen. Twee van deze auto’s kunnen dan punten voor het kampioenschap binnenhalen. Er zijn plannen om het aantal auto’s naar vier uit te breiden en het aantal punten scorende auto’s naar drie te brengen. Daarmee zou de rijdersmarkt flink uitgebreid kunnen worden. De logistieke beslommeringen, om maar niet te spreken over de toenemende kosten, zouden dan wel eens een zware wissel op de teams kunnen leggen. De FIA World Motor Sport Councel zal hierover binnenkort een besluit gaan nemen.

Roddels

In het WRC loopt het seizoen langzamerhand ten einde. Er zijn slechts nog een drietal wedstrijden te gaan. Het seizoen van de roddels, het silly season, is echter in alle hevigheid losgebarsten. Bestaande contracten bieden geen harde garantie en iedereen praat met iedereen, waaruit ‘kenners’ dan weer allerlei waarheden concluderen. Het blijft daarmee een vermakelijk seizoen waarvan de uitkomst op zich laat wachten en de startlijst van de Rally van Monte Carlo pas definitief laat zien wie waar rijdt.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com