RallyNieuws
Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen

Hirvonen neemt afscheid van WRC

Een week voordat de laatste rally van het WRC van in Wales van start gaat heeft Mikko Hirvonen te kennen gegeven in 2015 niet meer van de partij te zijn. Na 13 seizoenen op het hoogste niveau in het WRC gereden te hebben hangt de Fin zijn helm aan de wilgen.

Hirvonen begon zijn carrière in 1998. In 2002 debuteerde hij in Finland in het WRC met een Renault Clio S1600. In 2003 werd hij rijder bij het fabrieksteam van Ford en reed de derde Focus RS WRC. Zijn prestaties deden Subaru besluiten hem binnen te halen in 2004 om de tweede rijder naast wereldkampioen Petter Solberg in de Impreza WRC te worden.
Ford Focus RS WRC

Dit was een moeilijk seizoen en Subaru besloot dat Hirvonen na 2004 geen deel meer van het SWRT uitmaakte. Daarop ging Mikko in 2005 zelf als privateer met een Ford Focus RS WRC rijden. Dit deed hij succesvol en reed hij zowel voor Ford als Skoda als gastrijder een wedstrijd.
Citroën DS3 WRC

In 2006 keerde Hirvonen terug bij Ford en na jaren, met wisselend succes, voor het Engelse team te hebben gereden, stapte de Fin in 2012 over naar Citroën. Daar kwam een plaats vrij nadat Sébastien Loeb het WRC vaarwel zei. De prestaties waren in het eerste jaar nog goed, in acht nemende dat Mikko zich de DS3 WRC nog eigen moest maken. Het tweede jaar werd een mager jaar en de samenwerking met Citroën eindigde dan ook.
Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen

Inmiddels was Ford als constructeur ook uit het WRC gestapt en werd M-Sport feitelijk een privateer. Na het vertrek van Hirvonen bij Citroën kon hij in 2014 uiteindelijk weer terugkeren bij Malcom Wilson, eigenaar van M-Sport. De Ford Fiësta RS WRC, waar Hirvonen nog vóór zijn vertrek naar Frankrijk aan had meegeholpen met ontwikkelen, was inmiddels verder geëvolueerd. De Fin had daardoor een paar wedstrijden nodig om het onderste uit de kan van de in feite geheel nieuwe Fiësta RS WRC te leren halen.

Ondanks dat Hirvonen in dertien jaren als fabrieksrijder geen wereldkampioen is geworden, heeft hij toch een indrukwekkende staat van dienst. Hij behaalde 15 WRC overwinningen in 162 gestarte wedstrijden, schreef 259 klassementsproeven op zijn naam, werd 28 keer tweede, stond 68 keer op het podium en scoorde in totaal 1192 punten. Daarnaast werd Ford twee keer kampioen bij de constructeurs.

In de gloriedagen van Hirvonen was er één die nét een tikkeltje beter reed. In dezelfde periode was er de Fransman Sébastien Loeb. Hij verwees Hirvonen diverse malen terug naar een tweede plaats. Desondanks kijkt Hirvonen tevreden op die tijd terug. Hij denkt met plezier terug aan de gevechten om de eerste plaats. “Het zijn de mooiste gevechten geweest, of ik die nu won of verloor. Ik heb altijd een groot respect voor Loeb gehad en nog steeds. Ik denk dat dat wel wederzijds was,” aldus Mikko.

Mikko Hirvonen is zijn vaste navigator en vriend Jarmo Lehtinen dankbaar en het was in zijn ogen een privilege hem te hebben mogen samenwerken en alle verliezen en overwinningen in passie te hebben mogen delen.

Hier een filmpje getiteld “13 jaar Mikko Hirvonen

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com