RallyNieuws
Pierre Brouwer & Paul Helmink - Volvo 240 Turbo - ELE Rally 2017
Pierre Brouwer & Paul Helmink - Volvo 240 Turbo - ELE Rally 2017

Hitte speelt Brouwer Rallysport parten in ELE Rally maar kijkt vooruit naar Vechtdalrally

Op 26 en 27 Mei jl. werd in de omgeving van Eindhoven de 3e ronde van het Nederlands Rallykampioenschap verreden. De ELE Rally werd alweer voor de 53e keer verreden en is daarmee de “oudste” rally van ons land. Ruim 90 equipes stonden er op de deelnemerslijst in drie verreden rally`s, de ELE Rally, de ELE Legends en de ELE Short Rally. Pierre Brouwer en Paul Helmink verschenen in de rally aan de start met de snelle groep A Volvo 240 Turbo.

Snelheid

Een totaal van 446 km kreeg men voor de wielen, waaronder 17 klassementsproeven over 157km op snelheid! De weersvoorspellingen en de lengte van de rally maakten duidelijk dat een “zware” rally zou gaan worden voor zowel mens als machine.

Vrijdagavond rond de klok van 20.00u rolde de oranje van het startpodium bij Schipperstop in Veldhoven en was de rally voor het team begonnen. De vrijdagavond etappe werd verreden rondom Helmond.

Ritme

Op de eerste klassementsproef, bij de Automotive Campus in Helmond, moest Pierre weer in zijn ritme komen en wilde het voor zijn gevoel nog niet helemaal vlotten. De proef kenmerkte zich door fietspaden en kleine doorgangen en dat is met de toch grote Volvo niet het meest ideale. Daarna volgende 2 zeer fraaie échte klassementsproeven waarin het ritme weer snel gevonden werd.

Na nogmaals de proef bij Automotive Campus was het tijd voor de eerste “remote” service in Helmond. Kijkend naar de tussenstand bleek het team op een verrassende 16e plek in het algemene klassement te staan!

Rust

De laatste klassementsproeven werden in het donker verreden en noteerde men twee maal keurig een 16e tijd algemeen. Rond de klok van 01.00u kreeg de Volvo dan ook haar welverdiende rust en kon men zeer tevreden zijn over de eerste etappe van de rally. De tweede plaats in de sterke RGT klasse achter streekrijder Soetens beloofde een leuke strijd voor de tweede etappe. Het verschil was slechts 4 seconden…

Uitslapen

Zaterdagochtend kon men uitslapen aangezien de tweede etappe pas om 12.35u begon. Met een buitentemperatuur van 33 graden gutste het zweet al van het lichaam af zonder iets te doen. Voorzorgsmaatregelen werden getroffen om voldoende vocht vast te kunnen houden. De temperatuur in de rallyauto liep op naar ruim boven de 50 graden. Pierre en Paul waren uiterst gemotiveerd om de rally tot een goed einde te brengen en wilden mee gaan strijden voor de overwinning in de RGT.

Vermogensverlies

Met nog 11 klassementsproeven op het programma stond het grootste gedeelte van de rally nog op het programma. De eerste proef van de zaterdagmiddag was op het militair terrein in Oirschot. Na een 2-tal kilometer liep de motortemperatuur op richting 110 graden waardoor het motormanagementsysteem alles in de veilige modus bracht. Dit betekend dat er slechts met 0,6 bar turbodruk gereden kon worden, wat resulteerde in zeer fors vermogensverlies.

Tijdstraf

Ook in de resterende klassementsproeven bleef dit probleem zich helaas voordoen waardoor men niet meer mee kon strijden voor de winst in de klasse. Ook diverse acties van het serviceteam mochten helaas geen verbetering bieden. Besloten werd om het resultaat te laten voor wat het was, en wel te zorgen dat de finish zou worden gehaald. Met veel plezier vervolgde het team de resterende klassementsproeven en leek het af te gaan stevenen op wederom een finish! Ondanks het forse tijdverlies en zelfs nog een tijdstraf van 2 minuten stond het team voorafgaand aan de laatste boucle nog op een keurige 16e plaats in het algemene klassement!

Pin

De tijdstraf had te maken met controle van het brandblussysteem door de technische commissie. Deze constateerden na een klassementsproef dat de pin die het systeem blokkeert er nog in zat. Normaliter halen Pierre en Paul de pin voor de start van de rally eruit, zodat het systeem indien nodig geactiveerd kan worden. Dit was vandaag (wellicht door de warmte 😉 ) een keer vergeten. Er werd besloten dit niet met een waarschuwing te voldoen maar direct een tijdstraf van 2 minuten te geven. Ondanks dat diverse teams al op de uitvallers lijst stonden, reed de sterke Volvo 240 Turbo van Brouwer Rallysport ondanks temperatuurproblemen “gewoon” door.

Rempedaal

De laatste boucle van drie klassementsproeven werden aangevangen met de bekende publieksproef op industrieterrein Ekkersrijt in Eindhoven. De dwarse acties werden gezien de reacties van het publiek zeker gewaardeerd. Alles leek uitstekend te gaan totdat de Volvo na het uitkomen van een hairpin een recht stuk van circa 300 meter opreed. Pierre probeerde laat te remmen, echter weigerden deze alle dienst! Sterker nog, het rempedaal werd tot de bodem aangetrapt zonder dat er vertraagd werd… Met een snelheid van circa 140 km/u kwam met op (gelukkig) een brede kruising af en moest er in een split-second gereageerd worden op deze onverwachte situatie. Met behulp van bijsturen, de handrem en een beetje geluk kon de auto gelukkig tot stilstand worden gebracht.

Afgebroken

Het bleek dat de stabilisatorstang was afgebroken, en daarmee een remleiding had afgescheurd zodat alle remolie wegliep. Helaas voor het team betekende dit einde rally. Terugkomend op de basis in Rogat heeft sponsor Flevo Engineers een nieuwe en bijzonder fraaie constructie gemaakt voor de stabilisatorstangen. Waarvoor onze absolute dank!

Motortemperatuur

Daarnaast is het team gaan onderzoeken waardoor de motortemperatuur zo hoog opliep. Dit bleek achteraf toch niet door de extreem warme weersomstandigheden te komen maar door de turbo die deels los was gelopen op het inlaatspruitstuk. De warme lucht van de turbo stroomde erbij langs en kwam bij de temperatuursensor terecht. De werkelijke motortemperatuur werd dus niet hoger, echter de temperatuursensor gaf dit wel aan het motormanagement door. Deze verlaagde om veiligheidsredenen automatisch de turbodruk.

Herinneringen

In de afgelopen weken zijn de problemen met de Volvo opgelost en is de auto helemaal klaargestoomd voor de Vechtdalrally. Het team kent tot op heden een redelijk vlekkeloos en goed seizoen met als hoogtepunt de winst in de klasse RGT tijdens de Zuiderzee Rally! Aan de Vechtdalrally van 2016 hebben de heren goede herinneringen. Onder wisselde weersomstandigheden behaalden Pierre en Paul een fraaie 11e plek in het algemene klassement en wisten tevens de klasse S21 te winnen.

Groepen

Gerben Brouwer & Niels Kroeze - Audi Quattro S2 - Rallye Sulingen 2017!
Gerben Brouwer & Niels Kroeze – Audi Quattro S2 – Rallye Sulingen 2017!

Dit jaar heeft de organisatie de rally in twee groepen verdeeld. Vanaf startnummer 1 t/m 24 gaan de moderne rallyauto`s van start. Na een korte tussenpauze zullen vanaf startnummer 31 de spectaculaire youngtimers starten. De rappe Volvo 240 Turbo zal met startnummer 32 als 2e in de youngtimer klasse van start gaan!

Gerben Brouwer & Niels Kroeze met de Audi S2 Quattro

Voor aanvang van de ELE Rally, die drie weken geleden werd verreden, stonden Gerben en Niels op een uitstekende 3e plaats in het Nederlands Rallykampioenschap. Door problemen met een versnellingsbakonderdeel uit AustraliÙ moest het duo hun deelname op het laatste moment intrekken.

Deze domper betekende dat er geen punten konden worden gehaald en dat een topklassering in het kampioenschap een stuk moeilijker zal gaan worden. Gelukkig is het probleem met de versnellingsbak in de afgelopen week verholpen en kijkt het team enthousiast uit naar de rally in Hardenberg.

Belangrijke info

Serviceterrein: Parkeerterrein Evenementenhal , Energieweg 2 te Hardenberg
Totaal km: 215km
Klassementsproeven: 8 (3 unieke)
Klassementsproef km: 85km
Wegdek: 93% verhard
Start rally 1e
deelnemer: 13.01u
Finish rally 1e deelnemer: 19.18u
Meer informatie: www.vechtdalrally.nl

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com