RallyNieuws
Hoondert - Dakar 2016

Hoondert hotseknotst de top 20 binnen

De achtste etappe van de Dakar was ‘geen grapje’, volgens Adwin Hoondert. Gaar gebeukt liet hij zich uit zijn truck zakken in het bivak in Belèn, na 394 kilometer proef, waarvan zo’n 230 kilometer door rio’s met stenen, over geniepige duinen en vooral een heleboel zandbultjes waardoor de truck – en de bemanning – flinke klappen maakten. “De inhoud van de koelkast vloog door de cabine,” zegt Hoondert. “Kun je nagaan wat een jump dat was.”

Het was een middagje hotseknotsen door de Argentijnse woestijn, maar hotseknotsen is toevallig iets waar Adwin Hoondert best goed in is. Al hotseknotsend reed hij de negentiende tijd in de etappe, waardoor hij in het klassement in de top 20 terecht kwam. “We hebben deze Dakar nog niet veel klappen gehad, maar dit was een beste etappe,” pufte de Zeeuw aan de finish. “En net als je denkt dat je best hard door die rommel aan het beuken bent, komt er zo’n Astana-Tatra langs gedenderd. Goeiedag zeg.”

Hoondert was al lang blij dat hij in het tweede deel van de etappe weer volle bak kon gaan. In het eerste deel – een WRC-proef, dus zijn terrein – was een luchtleiding lek geraakt, waardoor alle druk wegviel. “Geen koppeling, geen bekrachtiging, geen remmen: niks. Zo hebben we 40, 50 kilometer gesukkeld. Even wachten tot er weer wat druk was en dan kon ik weer iets. Nog een geluk dat het begin super goed ging, zodat we nog zeventiende, achttiende lagen bij de neutralisatie. Daar hebben we het snel gefikst en konden met een verlies van een minuutje of drie verder in deel 2.”

Daar ging Hoondert het duel aan met onder anderen Pascal de Baar. Iedere keer als De Baar Hoondert had ingehaald, kwam er weer een gelegenheid waarbij Hoondert De Baar kon passeren. “Hij kwam een duintje niet op en ik bonkte er zo links langs in één keer naar boven. Daarna kwam hij weer voorbij, en op het volgende bultje ging het precies hetzelfde: hup, zo er langs. Zo hebben we lekker met mekaar in de clinch gelegen.”

Een stuk harder rijden maakt het voor het materiaal wel zwaarder, merkt Hoondert. Er gaat wat meer kapot en er slijt wat meer. “Op de rustdag hebben de mannen de truck goed onderhanden genomen. Er breekt wel eens wat af, maar niets cruciaals. Alleen de remmen, die moeten elke dag worden vervangen. Harder rijden betekent ook harder remmen.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com