RallyNieuws
Martin Menzing & Alex Eisenberg - Mitsubishi Lancer Evo 7 - ADAC Hessen RAllye Vogelsberg 2017
Martin Menzing & Alex Eisenberg - Mitsubishi Lancer Evo 7 - ADAC Hessen RAllye Vogelsberg 2017

Hoop op mooie klassering vervlogen in Rallye Vogelsberg

Voor het team van Rallysport Utrecht is het rallyseizoen afgelopen weekend begonnen. Het team toog met de twee rallyauto’s naar het Duitse plaatsje Schlitz voor de ADAC Hessen Rallye Vogelsberg. Ernst Kranenburg (Houten) en Peter van Teunenbroek (Uithoorn) bemanden de Mitsubishi Lancer Evo 8, terwijl Martin Menzing (Bilthoven) en Alex Eisenberg (Hengelo) de Mitsubishi Lancer Evo 7 bemanden.

Shakedown

Op de donderdagavond namen beide equipes deel aan de Shakedown. Dit was de eerste echte test op snelheid van de beide Mitsubishi’s. Deze waren tijdens de winterperiode helemaal nagelopen en leken helemaal op punt gezet te zijn. Toch was het maar goed dat men er voor koos om deel te nemen aan deze Shakedown. De wagen van Ernst Kranenburg vertoonde problemen met het achterste differentieel. Aangezien de wedstrijd pas op vrijdag in de namiddag van start ging, had het team van monteurs nog even de tijd om het differentieel te wisselen. Beter leek het aanvankelijk Martin en Alex te gaan. De nieuwe motor liep perfect, maar bleef nog in de ‘straatstand’ staan. Daardoor kon men niet over het volledige vermogen beschikken. Op de service werd gezocht naar een speciale stekker en met een notebook kon Martin, telefonisch ondersteund door de tuner, een twee in en drie veranderen. Nu kon de Mitsubishi in ‘stage mode’ gezet worden en werkten allerlei systemen optimaal.

Vrijdagavond stonden beide Mitsubishi’s dan ook weer fris aan de start. Ernst en Peter reden met startnummer 18, terwijl Martin en Alex startnummer 19 op de deuren droegen. Na de eerste boucle van vier proeven stond de equipe Kranenburg/Van Teunenbroek op de 16e plaats en de equipe Menzing/Eisenberg op een 30e plek, hierbij slechts 37 seconden verschil tussen beide equipes.

Pecht

Tijdens de zaterdag werden 8 KP’s (klassementsproeven) over een afstand van ca. 100 km op snelheid gereden. Ernst en Peter kregen bij de start op de eerste kp die ochtend opnieuw pech, de aandrijfas brak bij de start. Doorrijden was onmogelijk. Uiteindelijk werd op de service de aandrijfas door een nieuwe vervangen en het duo probeerde toch weer aan de start te komen. Dat moest de organisatie hen helaas weigeren.

Op de zevende klassementsproef, de derde proef van de zaterdagochtend, viel dan ook definitief het doek voor Martin en Alex. Een vreemd, ratelend, geluid kwam uit het vooronder. Wat het was moet het team nog blijken, maar dat de nieuwe motor stuk was bleek overduidelijk. De Evo 7 werd teruggebracht naar het serviceterrein, waar de Evo 8 van Ernst die ochtend al was blijven staan.

Technisch

“Wat ontzettend jammer,” zegt Martin Menzing. “De proeven zijn zó ontzettend technisch en daardoor prachtig. Wat mij betreft zijn ze WK-waardig! Het zijn geen proeven waar je zonder verkennen wel even over heen gaat. De pace notes zijn hier uitermate belangrijk. Je moet deze wedstrijd echt een paar keer hebben gereden voordat je hier serieus resultaat kunt boeken,” gaat Martin verder. “Voor ons is het ook de eerste keer, maar we komen volgend jaar zeker terug!”

Vakantie

Aangezien het team de instelling heeft om een rally in het buitenland ook als een korte vakantie te beschouwen, werd alles opgeruimd en kon de barbecue aan. Door goed te onderhandelen kon het team heerlijk van het eten genieten, in de ruil voor een kratje van het goudgele, schuimende, nat. Een prima deal waarmee het weekend, ondanks het uitvallen van beide auto’s, in prima stemming werd afgesloten.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com