RallyNieuws

Hyundai i20 WRC onthuld op Autosalon Parijs

De afgelopen jaren is er veel veranderd in het WRC. De budgetten moesten omlaag om de ontwikkelingskosten te beteugelen, het WRC toegankelijker te maken en autofabrikanten weer te interesseren voor deelname aan het WRC.

Zo mochten er minder monteurs tegelijkertijd aan de auto werken, de elektronische differentiëlen verdwenen, de motoren werden kleiner en het schakelen gaat weer met een pookje ipv flippertjes aan het stuur.

Enkele jaren geleden stapten legendarische merken als Subaru en Mitsubishi uit het hoogste niveau van de rallysport, het WRC. Nieuwkomer in het WRC was Suzuki maar zij stopten na één jaar alweer met de SX4 WRC. Inmiddels lijkt het tij gekeerd. In 2013 neemt Volkswagen deel aan de competitie met de Polo R WRC. Eén van de rijders zal Sébastien Ogier zijn en wie de tweede rijder wordt is nog niet helemaal duidelijk. De naam van Mikkelsen wordt genoemd maar ook blijven er hardnekkige geruchten dat Jari-Matti Latvala de overstap zal gaan maken en die deal eigenlijk al rond is. Onze landgenoot Kevin Abbring neemt deel aan het Volkswagen junior programma.

MINI maakte paar lastige jaren door. Eerst waren er plannen om als fabrieksteam met twee wagens het volledige kampioenschap te gaan rijden. Kris Meeke en Dani Sordo zouden de fabrieksrijders zijn. Prodrive bouwde voor BMW op basis van de MINI Countryman de John Cooper Works WRC. Financiële problemen zorgden er echter voor dat Kris Meeke mondjesmaat aan rijden toekwam. De tweede wagen werd in het algemeen verhuurd aan betalende rijders en later ontstond er onenigheid tussen Prodrive en de moedermaatschappij van MINI, te weten BMW.

Hyundai heeft ook plannen voor een terugkeer in het WRC met de i20 WRC die op de Autosalon in Parijs aan het publiek zal worden getoond. Het jaar 2013 zal dan als testjaar worden gebruikt om in 2014 daadwerkelijk aan het WRC deel te gaan nemen. In 2003 nam Hyundai na drie jaar afscheid van het WRC met de Accent WRC.

Een merk dat lange tijd geleden alweer afscheid nam van het hoogste treetje van de rallysport was Toyota. Men was jarenlang succesvol met de Corolla WRC en de Celica. Inmiddels heeft men een instapmodel ontwikkeld op basis van de Yaris. Aangenomen wordt dat Toyota op termijn ook weer een WRC zal ontwikkelen.

Het ontbreken van een promotor voor het WRC zorgt toch ook voor enige terughoudendheid voor het uitspreken van de toekomstplannen van de constructeurs. Red Bull Media House zou volgens sterkte geruchten de nieuwe promotor worden. Eerder waren er ook al gesprekken met Eurosport die ook al nauw verbonden is aan het IRC.

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com