RallyNieuws

Ieper achtste keer prooi voor controlerende Loix

Afgelopen vrijdag en zaterdag werd op de wegen rondom Ieper de 49e Geko Ypres Rally gereden. Een wedstrijd over 20 klassementsproeven waarbij bijna 298 wedstrijd kilometers moesten worden afgelegd.

Op donderdag tijdens de shakedown deden zich al de eerste problemen voor. Het gelegenheidsduo Cassier/Tsjoen kreeg opnieuw te maken met motorpech aan de Skoda Fabia S2000. Tijdens het testen voorafgaand aan het evenement sneuvelde eveneens een motor. Een nieuwe motor plaatsen was reglementair geen optie meer en zo konden beide mannen nog voordat de strijd begonnen was al de handdoek in de ring werpen.

Het was voor het eerst dat tijdens een asfalt rally de rijders hun startpositie konden kiezen. De winnaar van de kwalificatie kon zo als eerste zijn startpositie bepalen. Loix koos ervoor om als eerste te starten. De Brit Craig Been startte als tweede en de door Symtech Racing naar Europa gehaalde Nieuw-Zeelander Hayden Paddon verkoos de derde startpositie.

Vrijdag om 17:00u vertrekt Loix na een stevige woordenwisseling met de starter over een haperende startklok vanaf KP1. Samen met zijn navigator Frédéric Miclotte geeft hij de leiding niet meer uit handen en stevent af op zijn achtste overwinning. De voorsprong die hij opbouwde op vrijdag hielp hem om op zaterdag al vroeg gecontroleerd te gaan rijden. Het wegdek was droog maar in de uitgereden bochten was het toch nog verraderlijk glad door de vele klei en zand.

De opkomende regen eist de nodige slachtoffers. Het parcours wordt glad en velen zijn op slicks vertrokken. Onze landgenoot Hermen Kobus weet zijn Ford Fiësta S2000 Evo2 op de baan te houden. Tot aan de laatste klassementsproef vecht hij een seconden duel uit met Vanneste in de Peugeot 207 S2000. Een strijd die Vanneste uiteindelijk moet opgeven op de laatste klassementsproef aangezien zijn wagen letterlijk en figuurlijk in rook opging. De laatste, alles beslissende klassementsproef, moest daardoor worden geneutraliseerd.

In het Belgisch Junior Kampioenschap is het Timo van der Marel die het klassement aanvoert. Ook in de Fiësta Sporting Trophy voerden Timo en zijn navigator Rebecca Smart de lijst aan. De bandenkeuze voor zowel de vrijdag als de zaterdag vormden een belangrijke factor voor het uiteindelijke resultaat. Hij eindigt de wedstrijd met een 16e plaats algemeen, een tweede in de R2 klasse en wint ook de derde Fiësta Sporting Trophy.

Craig Been begon goed aan deze wedstrijd. Hij kon de tijden van Loix goed volgen in zijn Peugeot 207 S2000 en wist de tweede plaats vast te houden totdat hij problemen met de transmissie kreeg. Daardoor zakte hij op de vrijdagavond af naar een vierde plaats. Op zaterdag revancheerde hij zich echter met keer op keer de snelste tijd op de klassementsproeven. Desondanks is het tijdsverlies dat op de vrijdagavond is opgelopen te groot om de tweede plaats terug te kunnen veroveren. Hij bleef steken op de derde tijd.

Tweede werd Bouffier, genavigeerd door Lara Vanneste, in hun Peugeot 207 S2000. Na het terugvallen van Been klom het duo op naar de tweede plaats in het algemeen klassement. Deze plek wist het duo tot het eind vast te houden waardoor de tweede plaats een feit werd.

Hayden Paddon was door Symtech Racing naar Ieper gehaald om met de Fiësta S2000 deel te gaan nemen. Hij moest echter voortijdig de strijd opgeven. Ook was er de opgave van Kevin van Deijne en zijn navigator Harmen Scholtalbers. In de strijd om de Fiësta Sporting Trophy moesten ze na de eerste dag opgeven met technische problemen. Martin van Iersel en Sylvia Visser wisten het einde ook niet te halen. Ze bleven steken half in de berm, half in een slootje. De wagen zat volledig vast. De wagen kon niet op tijd losgetrokken worden waardoor het duo noodgedwongen de strijd moest staken.

Een derde plaats in de Klasse5 was er voor Jan de Winkel en zijn navigator Radboud van Hoek. In de Renault Clio R3 moesten ze hun meerdere erkennen in Bessenyey met de Honda Civic Type-R. De voorsprong bedroeg ruim vijf en een halve minuut.

Het Fiësta Ladies Team, bestaande uit rijder Evelien de Corte en navigator Annemieke Hulzebos, streden mee in Ieper met de Fiësta R1. In het algemeen klassement eindigden ze op een 55e plaats en in de Klasse 9 werden ze vijfde. In de strijd om de Ladies Trophy werden ze vierde. Eerste werd Melissa Debackere met de Peugeot 207 S2000.

Op de laatste proef van de wedstrijd, Hollebeke 2, was het niet alleen de wagen van Vanneste die in vlammen opging. Dat overkwam ook de Ford Fiësta S2000 van Mikko Pajunen. De wagen was reddeloos verloren in de vlammenzee.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com