RallyNieuws
Troela
Troela

IJstijd

De winter is alweer een stukje op weg en vanochtend was er zelfs op grote schaal ijzel. Bij winter denk ik aan kou en sneeuw. En ijs want de winter is bij uitstek geschikt voor ijstijd. En voor tijd op het ijs dus schaatsen. De belangrijkste vraag is natuurlijk elke winter (of poging daartoe in de vorm van meer herfst- dan winterweer) of het ‘oan giet’, dus of er weer een Elfstedentocht komt. Ik ben van augustus 1963 en heb helaas ‘de hel van 63’ niet meegemaakt. Dat moet een tocht geweest zijn als je de verhalen leest en beelden ziet. De drie tochten daarna, 1985, 1986 en 1997 heb ik op televisie gevolgd. Prachtige gebeurtenissen. Ik nam mij in 1997, na de finish van de overwinnende spruitjesteler, voor om er de volgende keer live bij te zijn. Sneek, een van de elf steden, is nog geen 40 kilometer rijden van mijn vaste woon- en verblijfplaats. Dat voornemen is nu bijna 24 jaar oud. Gezien de temperaturen in de winters van de laatste jaren en de daardoor teleurstellende ijsgroei, ben ik bang dat er wel een paar jaartjes bij zullen komen voordat ik het voornemen kan uitvoeren. En mocht het om wat voor reden binnenkort hard gaan vriezen, en het ijs diktes aanneemt waar de rayonhoofden ’s nachts stilletjes maar enthousiast van dromen, dan wordt de tocht der tochten toch niet verreden. Iets met Covid-19.

De hogere temperaturen van de laatste jaren hebben naast minder winterijs en minder geschaats in Friesland of elders nog wel iets anders opgeleverd. In de steeds hetere zomers is er nu ook meer ijstijd. Of beter, tijd voor ijs. Maar dan zonder schaatsen want met Friese doorlopers onder al klunend naar de ijscoboer ziet er een beetje vreemd uit. Hoewel klunen dan weer echt een winterse bezigheid is die je toch 12 maanden per jaar kunt beoefenen. Verwarrend.

Naast ijs in de winter om op te schaatsen en in de zomer om van te eten of aan te likken, is er ook kunstijs waarop de edele kunst van het schaatsen op kan worden beoefend. Vroeger op noren, tegenwoordig op moderne klappers. Als schaatsliefhebber geniet ik altijd van de toernooien hoewel ik het nooit live heb gezien. En dat terwijl Heerenveen voor mij ongeveer even ver rijden is als Sneek. Toch ben ik twee keer in de nationale schaatstempel Thialf geweest. De eerste keer was bij Prince. Het ijs schitterde door afwezigheid. Matig geluid door de aard van de zaal maar wat een geweldig feest was dat. Dansen op de banken. Gaaf.

Tien jaar later was ik er weer. Nu lag er wel ijs, voor de duidelijkheid, kunstijs. En overal stonden camera’s want we zouden op televisie komen. Veronica organiseerde na het schaatsseizoen het indoorautosportspektakel in Thialf. Daar moest ik bij zijn natuurlijk. Het was immers maar 40 kilometer rijden. Er reden vooral rallyauto’s op het gladde beton van het middenterrein. Bekende Belgische en Nederlandse rallynamen uit die tijd legden een spectaculair parcours af. Veronica zou Veronica niet zijn als er geen muziek was. Het programma begon met het draaien van ‘One Vision” van Queen. Sfeervol toetsenintro dat al best wel hard uit de ruim overbemeten geluidsboxen knalde. Toen kwam het eerste akkoord van gitarist Brian May en ik was gelijk doof. Maar wel een geweldig begin met een geweldig nummer. Later trad Abel nog op. Toen laaiend bekend met de vreselijke single Onderweg (persoonlijke mening). Terwijl die jongens bij de soundcheck voorafgaand aan de opname van het programma nog zo’n lekker vet bluesnummer hadden gespeeld.

In de pauze van al het rallygeweld was er een speciale act in de vorm van een knalrode Lamborghini Countach, die werd bestuurd door Tom Coronel. Een leuke demo met een vurig einde als er tijdens de afsluitende burnout opeens vuur onder de auto verschijnt. Dat wordt door diverse brandblussers snel gedoofd en even later wordt de, nu voornamelijk witte Lambo, de hal uitgeduwd.

En toen was het ijstijd. Beter gezegd, kunstijstijd. Niet om aan te likken of met een al dan niet klappende schaats overheen te glijden maar om te slopen door rallyauto’s voorzien van spijkerbanden. Wat een spektakel was dat. Snijers en Vink in dezelfde Subaru Legacy zo dwars mogelijk, alsof Thialf opeens midden in Zweden lag en de ondergrond uit sneeuw bestond.

Later is dit rallyspektakel volgens mij niet nog eens gehouden. Bij gebrek aan Elfstedentochten en voldoende buitenijs (voor alle duidelijkheid: alleen in de winter) zou een herhaling van dit evenement nog wel weer eens leuk zijn.

Ik moet ook eindelijk het voornemen om naar de rally van Zweden te gaan eens uitvoeren voordat er na ijs ook geen sneeuw meer is in de winter. Of zou dat ook op kunstsneeuw kunnen?

tekst: Troela

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com