RallyNieuws
Sébastien Ogier - Volkswagen Polo R WRC - Rallye Monte Carlo 2016

Ik heb eens naar het publiek langs de proeven kunnen kijken…

Dat was wat Mads Ostberg zei aan de finish van één van de klassementsproeven op de zaterdag. Het was één van de klassementsproeven van de Rally van Monte Carlo, de eerste ronde van het FIA WRC.De snelheid op sommige stukken was dermate laag dat hij de tijd had om naar het publiek langs de proeven te kijken.

De steeds wisselende toestand van de ondergrond zorgde voor zowel snelle passages als voor hele langzame stukken waar de rijders de grootste moeite hadden hun wagen op het asfalt te houden, ondanks de bijzonder lage snelheden.

De Fransman Sébastien Ogier, die in deze regio opgroeide, wist in de Volkswagen Polo R WRC, deze wedstrijd winnend af te sluiten. Het was zijn derde overwinning op rij in de Rally van Monte Carlo. Hij had tijdens de eerste dagen wel flinke tegenstand van Kris Meeke in de privaat gerunde DS3 WRC. Uiteindelijk wist Meeke de finish niet te bereiken.

In het WRC2 kampioenschap was het Elfyn Evans die met de Ford Fiesta R5 de winst naar zich toe wist te trekken. Hij werd in het eerste team van M-Sport vervangen door de Fransman Camilli. Deze wist de finish niet te halen nadat hij op de vrijdag van de weg en tegen een boom gleed. Daarbij werd zijn rolkooi beschadigd waardoor hij niet meer kon starten via het Rally2 systeem. Elfyn Evans zette zijn Fiesta R5 op een achtste plaats in de eindrangschikking.

De strijd bleek te gaan over een constante keuze voor het juiste rubber. Sommigen kozen voor de banden met de stalen noppen. Die bleken op de eerste proeven, op relatief schoon asfalt geen goede keuze maar op de latere proeven weer de juiste keuze te zijn. Het werd dus een kwestie van compromissen, is de winst mét de noppen op de besneeuwde en ijzige proeven groter dan het verlies op de schone en droge proeven, of toch kiezen toch voor bijvoorbeeld de extra zachte banden? Veel rijders kozen voor een mix van noppen en zacht rubber. Op de afsluitende zondag waren de proeven schoon.

Hyundai bracht de nieuwe 5-deurs i20 WRC in stelling. De eerste dagen bleken de rijders vooral tegen de wagen te strijden maar op de zaterdag werd dan toch de juiste setup, en daarmee het vertrouwen, terug gevonden. De tijden schoten omhoog. Uiteindelijk wist Thierry Neuville een derde plaats in het eindklassement te behalen, ondanks een probleem aan de versnellingsbak tijdens de afsluitende Powerstage.

Het was al snel over voor Robert Kubica. Hij gleed op een ijzig gedeelte zijn Ford Fiesta RS WRC tegen een boom en moest de strijd voortijdig staken. Of we hem in de toekomst in het WRC terug gaan zien is, naar het zich laat aanzien, onwaarschijnlijk.

Een hachelijk moment was er voor Jari-Matti Latvala, bestuurder van de tweede Volkswagen Polo R WRC. Hij raakte op zaterdag van de weg en raakte daarbij een toeschouwer. Hoewel het verder naar omstandigheden goed afliep, kreeg Latvala een voorwaardelijke schorsing van één wedstrijd en een boete van € 5000,-. Latvala verklaarde niet te hebben gemerkt een toeschouwer te hebben geraakt en vooral bezig was naar de weg terug te keren. De organisatie dacht daar, na bestudering van onboard camera beelden, anders over.

Bij M-Sport moest Mads Ostberg weer wennen aan het feit dat de pace notes in zijn moedertaal werden uitgesproken. Hij wordt dit jaar genavigeerd door landgenoot Ola Floene. Ook moest Ostberg, die weer terug is op het Britse nest van Malcolm Wilson’s M-Sport, weer wennen aan de nieuwe Fiesta RS WRC.

Ook Skoda Motorsport’s fabrieksrijder Esapekka Lappi van van de partij. Hij reed in een privaat gerunde Skoda Fabia R5. Skoda Motorsport had zich niet ingeschreven voor deze wedstrijd maar Lappi wilde de Rally van Monte Carlo toch graag rijden.

De enige Nederlandse afvaardiging in Monte Carlo kwam van routinier Henk Vossen. Hij wist, genavigeerd door de Belg Eddy Smeets, zijn Mitsubishi Lancer Evo X, veilig naar de finish te sturen en eindigde de wedstrijd op een 55e plaats te eindigen, na gestart te zijn met nummer 59.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com