RallyNieuws
Jasper van den Heuvel & Lisette Bakker winnen 53e ELE Rally
Jasper van den Heuvel & Lisette Bakker winnen 53e ELE Rally

Jasper van den Heuvel wint eindelijk ELE Rally

Ondanks dat zijn palmares grote en mooie overwinningen kent, ontbrak de ELE Rally toch op dat lijstje. Dat heeft Jasper van den Heuvel in zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4, genavigeerd door Lisette Bakker, rechtgezet.

Stuivertje wisselen

Het was stuivertje wisselen met de uit Wintelre afkomstige Piet van Hoof, die werd geflankeert door Max Jacobs. Dit duo reed met de oudere, maar nog steeds erg snelle, Mitsubishi Lancer Evo IV. Jasper domineerde de wedstrijd vanaf het begin, hoewel de voorsprong steeds minimaal bleef. De beslissing viel op de laatste klassementsproef, op het industrieterrein Ekkersrijt. Daar wist Jasper de achterstand van 3.4 seconden om te zetten in een voorsprong van slechts 0.3 seconden. Net voldoende om de winst naar zich toe te trekken. Een kleinere marge is in de Nederlandse rallysport nog niet eerder vertoond.

R5 Rally Challenge

Beide mannen wisten de rijders in veel nieuwere auto’s, die uit de R5 klasse, ruim voor te blijven. Maar liefst vier auto’s uit de klasse stonden aan de start. Met hen startte ook de Eurol R5 Rally Challenge. De winst in de challenge was voor Hermen Kobus en Erik de Wild in de Skoda Fabia R5. Zij werden ook derde in de algemene einduitslag. De initiator van deze challenge,.Bob de Jong werd, samen met Bjorn Degandt, tweede. De derde plaats was voor het duo Piet-Hein van der Heijden en Johan Schop. Henk Vossen zette samen met Sander van Barschot, de splinternieuw Ford Fiesta R5 Evo op de vierde plaats.

Legend

Was het alleen in de ELE Rally een close call? Integendeel, ook in de ELE Legend Rally bleken de verschillen miniem te zijn. De marge bleek uiteindelijk 0.8 seconden te zijn. Dit in het voordeel van de equipe Robert Millar en Midas Nelissen.

Shortrally

De winst in de ELE Shortrally was voor Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg in de Nissan 350Z. Een tweede plaats was voor de bemanning van de Volkswagen Polo, Rudy Schenkeveld en inval navigator Bart van Heun. Een derde plaats was er voor Gerard Tijink en Tim Rietveld in de door Deltion volledig opnieuw opgebouwde Nissan350Z.

Makkelijk

Het werd de organisatie van de 53e ELE Rally dit jaar niet gemakkelijk gemaakt. Tekorten aan vrijwilligers en officials zorgden ervoor dat soms onconventionele beslissingen moesten worden genomen. Niet overal was afzetlint aangebracht en werd volstaan met de verbodsbordjes die het publiek op minstens 10 meter afstand van het parcours moesten houden. Ook werden groepen officials van de ene proef naar de andere proef verplaatst. In colonne wisten zij in no time de volgende proef te bereiken. Daarbij zetten de eersten in de rij kruisingen of rotondes af om vervolgens achteraan te sluiten.

Vrijwilligers

Al geruime tijd van te voren werd al opgeroepen aan vrijwilligers om de organisatie te helpen om het evenement te doen slagen. Dat is maar nipt gelukt. Wedstrijdleider Radboud van Hoek is, ondanks de personele problemen, niet ontevreden over het verloop van het evenement. “Behoudens de stevige klapper op een boom van Kevin en Michael Hofhuis, zijn er geen extreme calamiteiten of voorvallen gebeurd. Daar ben ik heel erg blij om. We weten met alle mensen en middelen die ons ter beschikking staan de wedstrijd volgens planning te laten verlopen.”

Klanken

Toch waren er ook andere klanken te horen. Een aantal gestrande teams bleken op de klassementsproef Strijpse Kampen niet geborgen te mogen worden. Onder hen was de equipe van Rallyteam Twente. Zij moesten zonder eten en vooral drinken, in de extreme warmte zes uur wachten voordat de organisatie het toestond dat de auto geborgen kon worden en de equipe het terrein mocht verlaten. Uitgedroogd en uitgeput kwamen ze rond half negen eindelijk op het serviceterrein aan. Volgens Jeroen van Beugen het moment om verdere sponsoring van de rallysport en tv sponsoring te heroverwegen. Ook de kalender voor het verdere seizoen zou dan wel eens meer buitenlandse dan Nederlandse wedstrijden kunnen gaan bevatten. “We hadden maar beperkt drinken bij ons en de organisatie heeft ettelijke telefoontjes van ons volkomen genegeerd. Er zijn momenten geweest dat we zonder problemen geborgen hadden kunnen worden, of dat we te voet het terrein konden verlaten. Dat werd ons echter geweigerd,” aldus een getergde Jeroen van Beugen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com