RallyNieuws
John Elst - GTC Rally 2021
John Elst - GTC Rally 2021

John Elst: de GTC Rally werd te groot

“We doen dit spelletje al best wel lang,” aldus John Elst. Het wordt nu dit jaar het 33e evenement voor het bestuur. Moeten we hiermee verder, moeten we er niet mee stoppen?” Dit vertelde John van der Elst tijdens de perspresentatie van de komende editie van de GTC Rally. “Het vele werk dat door een paar mensen moet worden verzet en ook nog eens de komst van het coronavirus gaf veel stress.”

Uitdaging

“Stoppen was de makkelijkste weg, maar we zagen er toch weer een uitdaging in,” aldus John. De wedstrijd moet kort en krachtig worden met een goed serviceterrein en natuurlijk met ‘de Nacht’. “Het was ieder jaar weer een race tegen de klok, het evenement was te groot en omslachtig geworden. Het gevecht om vergunningen, de tolerantie van omwonenden en de bijna 1300 officials die opgetrommeld en ondergebracht moesten worden. Dat moest teruggebracht worden.”

Het resultaat is een wedstrijd die vier klassementsproeven kent die elk drie keer wordt verreden. Het aantal wedstijdkilometers kent nog steeds het respectabele aantal van 150 kilometer, terwijl de totale lengte 280 kilometer bedraagt. De finish is voorzien om middernacht, terwijl de start van het evenement om 16:30u op het start- en finishpodium zal zijn.

Eigen serviceterrein

Het start- en finishpodium is op het eigen serviceterrein. De organisatie heeft een eigen terrein weten aan te werven van ruim 1,6ha groot. Hierop is een grote tent gedacht waar de VIP’s op de bovenverdieping in de watten zullen worden gelegd, terwijl het publiek daaronder van catering en andere voorzieningen gebruik kan maken. Het serviceterrein ligt aan de proef Achtmaal.

Doordat de regering allerlei versoepelingen heeft afgekondigd, is het mogelijk geworden om publiek langs de klassementsproeven toe te laten. De organisatie vraagt het publiek wel met nadruk om op de klassementsproeven de 1,5mtr afstand in acht te nemen. Ook het serviceterrein is toegankelijk voor het publiek, mits ze een bewijs van vaccinatie of een negatieve coronatest kunnen overleggen. Aangezien iedereen op het serviceterrein negatief getest is, geldt hier de regel voor social distancing niet.

Aan de start staan 12 auto’s uit de R5 klasse, tegenwoordig als Rally2 aangeduid. Daarachter staan o.a. een aantal BMW 130i’s uit de BMW 130i Challenge en een heel contingent Peugeot’s 206 uit de 206 Rally Cup. Hans Weijs sr. zal een Volkswagen Kever als 0-auto over de proeven sturen.

Tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com