RallyNieuws
Kris Meeke in de Citroën DS3 WRC tijdens Rally van Frankrijk

Kan Citroën opnieuw de winst pakken in Spanje?

De Rally van Spanje, nabij Salou aan de Costa Dorada, kende voor Citroën grote successen. Met alle World Rally Cars heeft het Franse merk successen gevierd. De Xsara kitcar, met aan het stuur Philippe Bugalski was de eerste die in 1999 de overwinning op het conto van Citroën schreef. Daarna nam Sébastien Loeb met achtereenvolgens de Xsara WRC, de C4 WRC en de DS3 WRC, het stokje over.

De Rally van Spanje is een unieke wedstrijd in het Wereldkampioenschap Rally, het WRC, vanwege de verschillende ondergronden waarop gestreden wordt. De eerste dag zal op gravel worden gereden. Op de tweede dag zal de strijd op asfalt worden voortgezet. De rijders zullen zich snel moeten aanpassen aan de omstandigheden. Zelfs op de eerste dag, de dag van het gravel, zal toch behoorlijke stukken asfalt kennen. Belangrijk is dat de rijders zich hierop kunnen aanpassen. De wagen reageert met de gravel afstelling heel anders op het asfalt.

Voor de monteurs is deze wedstrijd daarmee ook een bijzondere. Zij moeten in 75 minuten drie wagens ombouwen van gravel naar asfalt specificatie. Daar is op de thuisbasis flink op geoefend. Daarnaast zullen ze de reguliere servicewerkzaamheden moeten uitvoeren en eventuele storingen oplossen.

Citroën zal met drie wagens aan de start verschijnen. Naast de equipe Kris Meeke/Paul Nagle en de equipe Mads Ostberg/Jonas Andersson zal ook het duo Khalid Al Qassimi en Chris Patterson zijn opwachting in de Citroën DS3 WRC maken.

Kris Meeke verwacht zijn opwaartse lijn van prestaties voort te kunnen zetten. Hij heeft tijd nodig om te wennen aan het WRC en om zich comfortabel te voelen. Daar heeft iedere rijder in het Werelkdkampioenschap tijd voor nodig. Hij is volgens eigen zeggen in staat om een hogere snelheid aan te kunnen zonder daarbij grotere risico’s te lopen. Hij noemt het zijn natuurlijke snelheid. Op asfalt is hij helemaal thuis maar moet nog wennen aan het onverhard.

Mads Ostberg voelt zich op het asfalt uitstekend thuis en zijn prestaties op het asfalt worden steeds beter. Hij heeft veel geleerd van de rally in Duitsland en Frankrijk. Het is nu aan hem om de opgedane ervaringen en progressie om te zetten in goede prestaties. Banden management is volgens hem essentieel, ze mogen niet oververhit raken.

Ondanks dat Khalid Al Qassimi in het Midden Oosten strijd voor een tweede titel in het kampioenschap neemt hij opnieuw deel aan een WRC wedstrijd, zoals hij dat ook al deed in Zweden, Portugal en Italië. Al Qassimi houdt wel van de Spaanse asfalt proeven, maar als het nat is wordt het nog een hele uitdaging en wordt het een heel andere wedstrijd. De vrijdagproeven liggen hem niet zo en daarom zal hij wat tijd nodig hebben om te wennen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com