Tot halverwege de proef van 313 kilometer lang ging het heel aardig met Peter van den Bosch en zijn team. De XDakar-truck reed rond de achttiende plaats, toen er op kilometer 160 een Tatra dwars over de weg lag. Die weer overeind zetten, moest Van den Bosch bekopen met een kapotte band, die hem uiteindelijk terugwierp naar de 27ste plaats. Frits van Eerd kwam zonder kleerscheuren als veertiende uit de strijd.
Beetje jammer. Dat was wel zo ongeveer de typering voor wat Peter van den Bosch in de tweede etappe van de Dakar 2015 overkwam. “Je helpt iemand anders en komt zelf in de problemen. Dat is best balen. Bij het overeind zetten van de Tatra raakte ik een kei die de band linksachter kapot maakte. Terwijl wij de band stonden te vervangen, kwam het hele spul langs natuurlijk. Het waren daarna allemaal paden waarop je niet goed kon inhalen vanwege het stof. Dat verlies je zo veel tijd.”
Bijkomend probleem was dat monteur Bart Gloudemans als een vaatdoek in de truck hing. De sportdrank kwam er net zo hard weer uit als dat ‘ie erin ging. “We hebben wel airco in de cabine, maar daar heb je tijdens een proef bij een buitentemperatuur van dik boven de 40 graden ook niet veel aan. Gelukkig kunnen we morgen wat vroeger starten, zodat we hopelijk wat minder in de ergste hitte rijden.”
XDakar-teamgenoot Frits van Eerd was ook bijna uit zijn overall gedreven in de tweede proef, die voor hem vlekkeloos verliep. “Bloedheet, maar verder een etappe zonder schade, zonder kapotte banden en zonder vast te zitten,” vertelde Van Eerd. “Het enige probleem is de turbo. Ik kom vermogen te kort en dat is niet fijn. Ik weet niet of het op te lossen is.”
De Jumbo-directeur was uiteindelijk best happy met het resultaat: voor de tweede dag een veertiende tijd, waardoor hij in het klassement vijftiende staat. “Ik moest vooral in de eerste etappe erg wennen. Het was de eerste keer dat ik in mijn nieuwe truck reed en dan meteen op snelheid. Dat was wel spannend. Ik heb het gewoon te druk gehad om te testen. Dat is jammer, maar zo gaan die dingen. Hij stuurt echt super. Nu nog vermogen en dan zijn we er. Maar als ik om me heen kijk, denk ik dat ik niet mag klagen. Het is nog maar de tweede dag en er is al veel gebeurd. Er is weer een hoop ellende overal. Dat hoort erbij in de Dakar.”
Van Eerd vreest dat de derde etappe, van San Juan naar Chilecito, ook voor dikke problemen kan zorgen. “Het wordt vooral mechanisch voor de trucks een zware dag, met veel stenen en andere rotzooi waarop je veel kapot kunt rijden.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe