RallyNieuws
Erik van Loon - MINI All4 Racing - Oilibya Rally 2015

Kapotte jack gooit roet in het eten voor Van Loon

Na ongeveer 75 kilometer op de derde stage van de OiLibya Rallye du Maroc blijft de hydraulische jack van de MINI All4 Racing in een duin steken. Hierdoor zijn Erik van Loon en Wouter Rosegaar genoodzaakt om de jack te verwijderen. Daardoor rijden zij ruim 200 kilometer zonder stuurbekrachtiging, maar hebben wel de finish bereikt.

“Dit is echt zuur,” zegt Van Loon. “We waren de rally goed begonnen en ook het eerste stuk ging voluit. We bleven steken op een duin, dus we doen de jack uit maar die is vervolgens schuin onder de auto gekomen dus die kunnen we niet automatisch inschuiven. Een jack is als het ware een voet onder de auto waarmee we de auto omhoog kunnen zetten om bijvoorbeeld een band te wisselen. Wouter en ik zijn dus uit de auto gegaan en hebben alles rondom die jack weg moeten kappen en moeten graven. Uiteindelijk hebben we de jack eraf, maar die zit op hetzelfde systeem als de stuurbekrachtiging waardoor we het grootste deel van de proef zonder stuurbekrachtiging hebben gereden. Dat was niet te doen, zo zwaar, maar we zijn binnen!”

De proef was verder erg mooi vond Rosegaar. “Erg mooie duinen hebben we vandaag gezien. Maar ook heel veel diversiteit in de proef, rio’s, stenen en zand. We gingen ook over een drooggevallen meer, Lake Iriki, daar gingen we echt vol gas overheen. Jammer dus van die jack, anders was het een erg goede proef geweest voor Erik en mij. ”

De stage van morgen brengt de deelnemers van de Sahara richting Agadir. Veel tracks en navigatie sturen de deelnemers door een oase. De deelnemers vervolgen hun weg door rivierbeddingen waarbij het gevaar op de loer ligt. Zij eindigen in een heus western decor op weg naar de Marokkaanse kust.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com