RallyNieuws
Kevin Abbring - Peugeot 208 T16 - 2014
Kevin Abbring - Peugeot 208 T16 - 2014

Kevin Abbring schittert met Peugeot 208 T16 in WK Rallye de France

Snelste niet-WRC auto
14e plaats algemeen, eerste in RC2 categorie
6 snelste KP-tijden in RC2

Kevin Abbring komt langzamerhand visitekaartjes te kort want dit weekend heeft hij er in zijn Peugeot 208T16 weer eentje afgegeven. En hoe. Tijdens de WK Rallye de France was hij ‘by far’ de allersnelste niet-WRC rijder. Zonder een stuurfout te maken op de veelal verraderlijke rallypaden in de Vogezen en de regio rond Straatsburg en Mulhouse wist hij zijn Peugeot in het goede spoor te houden en alle concurrenten in zijn klasse achter zich te laten. “Duidelijker kun je niet aantonen dat de Peugeot 208 T16 klaar is voor het grote werk en de strijd met de gevestigde orde aankan,” aldus een gelukkige Abbring aan de finish. “Een mooie beloning voor het gehele team.”

Rallye de France
De Rallye de France werd van 3 t/m 5 oktober verreden en bestond uit 18 loodzware klassementsproeven met een lengte van in totaal 303,63 kilometer. Het servicepark was gevestigd in de historische stad Straatsburg, waar in het centrum zelfs een klassementsproef werd verreden.

Voorbereiding
Peugeot Sport en Kevin Abbring hadden in aanloop naar de rally weinig aan het toeval overgelaten. Eerst werd een test op asfalt afgewerkt op het eiland Corsica, waarna begin van de week ook nog een dag lang werd getest in het gebied van de rally. Op dinsdag en woensdag werden alle proeven door Abbring en navigator Marshall verkend.
De klassementsproeven in Frankrijk zijn verschillend en afwisselend van karakter, en de helft was voor alle deelnemers helemaal nieuw. Niet langer meer door de wijnvelden zoals in Duitsland maar veel passages door schaduwrijke bossen, en dus regelmatige natte wegdekken. Het publiek dat in groten getale was opgekomen, kon de deelnemers op publieksproeven in het centrum van Straatsburg en in Mulhouse in actie zien. “Voor deelnemers niet zo interessant maar wel prima om de rallysport te promoten. En voor de toeschouwers makkelijk om te kijken,” zei Abbring. “Bovendien verzorgde de organisatie allerlei attracties om het evenement heen.

De Rally
Direct vanaf de start toonde Abbring met zijn Peugeot overduidelijk aan de snelste niet-WRC rijder te zijn. Hij sloot de eerste dag dan ook af als leider in het RC2 klassement. En dit ondanks zijn slechte startpositie waardoor hij achter in het veld moest starten.

Omdat het een voorlopig eenmalig optreden van Abbring betrof in het WRC, had hij het hoge startnummer 77 toegewezen gekregen, waardoor hij veel langzamere tegenstanders voor zich moest dulden.

Even leek het erop dat Abbring alle proeven van de eerste dag zou winnen, maar uiteindelijk werd het ruim de helft. Toch slaagde hij erin meer dan een halve minuut te pakken op het grote Franse talent, Quentin Gilbert, resulterend in een tussentijdse 13e plaats, en beste niet-WRC rijder.

“Ze lieten ons op vrijdagavond starten tussen de veel langzamere rijders. Ik werd behoorlijk opgehouden en verloor vijf tot zeven seconden,” aldus Abbring. En eerder op de dag heb ik op de KP’s al een viertal voor mij gestarte auto’s in moeten halen.” Houdt ook op, maar gelukkig heeft de organisatie wat tijd gecompenseerd.”
De organisatie had echter ook door dat de Nederlander een maatje te groot was voor de directe rijders vóór hem. De FIA besloot dan ook hem een achttal plaatsen in de startvolgorde op te laten schuiven.

Vooral op de 34 kilometer lange klassementsproef op de dag 1, die twee maal moest worden verreden, maakte Kevin het verschil met zijn concurrenten. Zelfs onze landgenoot Dennis Kuipers in zijn WRC-auto moest daar Abbring voor laten gaan.

Op dag 2 zette Abbring met zijn Peugeot 208T16 weer uiterst snelle tijden op de klokken, waarna het zaak was de voorsprong op zijn concurrenten te consolideren. Abbring in het servicepark op zaterdagavond: “Afgezien van de gebruikelijke service aan de auto heeft de 208 geen klap verkeerd gegeven, dus al het testwerk is zeker niet voor niets is geweest. Ook de nieuw gehomologeerde onderdelen werkten naar behoren. Morgen de boel heel houden en geconcentreerd rijden.”

De laatste dag vergde het uiterste van de rijders. Vier nieuwe klassementsproeven met veel glad asfalt. Dat bemerkte de voormalige Formule I coureur Kubica die met fikse snelheid in het struweel belandde. Onze landgenoot hield het hoofd echter koel en loodste de Peugeot naar een fraaie 14e plaats in het algemeen klassement en eerste niet-WRC-rijder.

“Mijn terugkeer op het hoogste niveau van de rallysport, het WK, is mij uitstekend bevallen en smaakt naar meer. In de Engelse RAC Rally 2011, ook een WK evenement, was ik de snelste niet-WRC op onverhard, in de Rallye de Monte CARLO 2012 en hier de snelste niet-WRC op asfalt. En extra leuk is het, dat ik heb gereden met de Peugeot 208T16 die nog in ontwikkeling is en nu al de strijd met de andere merken aankan. Dat bewijst deze klassering wel.”

Bruno Famin, directeur van Peugeot Sport: “Wij zijn uiterst tevreden dat wij weer het potentieel van de Peugeot 208T16 hebben kunnen aantonen, net zoals in de Acropolisrally. En het betekent tevens de afsluiting van een mindere periode in het ERC. Kevin heeft geen fout gemaakt en heeft de wedstrijd heel intelligent gereden.”

De volgende rally voor Abbring is de Rallye du Valais eind deze maand.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com