RallyNieuws
Kevin van Deijne & Hein Verschuuren - Ford Fiesta R5 - Twente Rally 2018
Kevin van Deijne & Hein Verschuuren - Ford Fiesta R5 - Twente Rally 2018

Kevin van Deijne leider na lastige avond Twente Rally

Wedstrijdfeiten

In totaal gingen 78 teams vanavond van start in de Conrad Twenterally 2018. 24 van hen in de Historic-rally die het parcours opende en vervolgens nog eens 54 in de rally van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. De vier avondproeven hebben al meteen voor belangrijke wedstrijdfeiten gezorgd. Kevin van Deijne is na vier klassementsproeven de verrassende leider.

Geen service

De grote favoriet verdween al op de eerste klassementsproef uit de wedstrijd. Jasper Van den Heuvel zette zijn Ford Fiesta R5 aan de kant met een turboprobleem: “Het spruitstuk brak af. Heel jammer en zonder service was verder rijden geen optie. We gaan morgen wel opnieuw van start om ons te amuseren,” vertelde Jasper. Met Hans Weijs Jr verloor de wedstrijd nog een tweede smaakmaker. Weijs legde de BMW in een sloot. Erger verging het Piet-Hein Van der Heyden, die hard van de baan ging.

Stof

Op de eerste proef in Boekelo toonde Piet van Hoof het meeste lef, want dat was nodig om door de muur van stof te geraken. “Ik had me aan dat stof verwacht, dus hadden we extra herkenningpunten in de notes geplaatst vandaag,” vertelde Piet van Hoof, die op de tweede proef wat tijd liet liggen en die na de openingsavond op de tweede plaats volgt op 8″3 van de leider. “Ik ben gewoon niet fris genoeg. Ik heb last van een griepje en ik ben al geen specialist van avondproeven. Morgen komt het wel goed.”

Notes

Op de tweede proef was Kevin van Deijne de snelste, voor Melissa Debackere, die op de openingsproef 19″1 liet liggen, en Piet van Hoof. De jonge Ford-rijder nam de leiding over met 1″ voorsprong en die leidersplaats bouwde hij verder uit. “Wij hadden ook herkenningspunten in onze notes staan en ik had niet het gevoel dat ik overdreven veel risico’s nam. Dit is natuurlijk een prachtige start, maar de wedstrijd is nog lang. Ik weet dat Piet zal aanvallen, maar deze 8″3 ga ik niet zomaar uit handen geven,” vertelde Van Deijne.

Kennis

Melissa Debackere volgt achter het leidende duo op de derde plaats met haar Skoda Fabia R5. De jongedame uit Wervik ontdekt de proeven rondom Hengelo, maar ze kan rekenen op de regionale kennis van Patrick Gerritsen, haar navigator. “Zijn lokale kennis heeft op de eerste proef niet meteen geholpen, want we zagen echt niets door het stof. Ik moest terugschakelen naar eerste versnelling… In de tweede ronde ging het een stuk beter. We gaan morgen aanvallen en zien wel hoe hoog we kunnen mikken,” aldus Melissa Debackere.

Moeilijk

Antoine van Ballegooijen staat vierde op 1’22”, voor Roel van der Zanden op 1’52” en Nederlands kampioen Lambert Parren op 1’59”. “Het belangrijkste is dat we er nog bij zijn,” verklaarde Parren. “Vanavond was het gewoon een kwestie van overleven, want de omstandigheden waren heel erg moeilijk.” Dat vond ook Ad Smits, die als negende de eerste avond af kon sluiten: “Op de eerste proef heb ik heel rustig gereden in het stof en de mist, want ik had geen zin om de auto stuk te rijden. En op de laatste proef gingen we rond in een remzone omdat we plots enkel remdruk hadden achteraan. Nee, dit was niet mijn avond…”

Strijd

Bas van Kamperdijk heeft zijn Ford Fiesta Proto naar een voorlopige zevende plaats gestuurd, voor de Hyundai i20 R5 van Martin van Iersel. Bij de achterwielaandrijvers is de strijd erg spannend. Bertram Altena is voorlopig de snelste met zijn Opel, maar hij heeft maar 7″2 voorsprong op Dries Bosch met de Toyota Corolla. Wim Muilwijk volgt 22″6 verder.

Eddy van den Hoorn opent het snelste

In de Twente Historic Rally, met 24 teams aan de start, ging Eddy van den Hoorn het beste van start met de Ford Escort nr. 101. Een pareltje dat de RAC Rally won in 1978 met Hannu Mikkola in de kleuren van Eaton Yale. “Dit is de enige nog originele Ford Escort Mk2 gebouwd door Ford Boreham ter wereld. Er werden 47 exemplaren gebouwd en deze wagen, destijds ingezet door David Sutton, won met Hannu Mikkola de Lombard RAC Rally. Dan denk je wel eens na op de snelle stukken in de mist hier in Hengelo,” lachte Eddy van den Hoorn, die voor de eerste keer in meer dan 15 jaar nog eens aan de start stond in eigen land. Van den Hoorn rijdt de laatste jaren vooral in het FIA European Historic Rally Championship. Hij is leider met 7″8 voorsprong op Wouter Koenderink.

Spannend

Wouter Koenderink, de kampioen in Historic, moest met zijn BMW 3.0 CSL aanvankelijk wat zoeken naar het goede ritme, zeker omdat de rembalans niet goed stond. Na de eerste lus stond de BMW-rijder 15″ in het krijt, maar wel mooi tweede. Die positie kon hij behouden in de tweede lus. Jeroen Exel volgt met zijn Opel Ascona op 22″2 als derde, maar zowel Gerard Tijink (+2″5) met zijn BMW M3 als Thom de Jong (+3″9) met zijn Volvo 240 zitten hem op de hielen. Het zal nog spannend worden zondag, want er blijven nog 12 klassementsproeven te rijden in deze Conrad Twenterally 2018.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com