RallyNieuws
Troela
Troela

Knappe rallyrijders en girlpower

Ruim twaalf jaar geleden schreef ik mijn eerste rallycolumn. In die tijd kreeg ik al een idee voor een column maar het is er nooit van gekomen om daar over te schrijven. Is het een gebrek aan inspiratie? Durf ik er gewoon niet over te schrijven? Wat het ook zijn mag, vandaag maak ik een eind aan die vragen door er gewoon over te schrijven: vrouwen en rally. Zo, het is er uit. Zoals u als lezer van dit stuk vast wel aanvoelt, betreed ik een gevaarlijk gebied waar voorzichtig manoeuvreren en juist formuleren een must is. Hoe zal ik mijn ideeën uiteen zetten zonder de helft van de bevolking tegen mij in het harnas te jagen? Maar het moet toch gebeuren. Er moet een antwoord komen op de vraag die u zich misschien weleens gesteld heeft: Rally, is dat eigenlijk wel iets voor vrouwen?

Vrouwen en auto’s. Heel veel mannen hebben er een mening over. Ik heb een sterk vermoeden dat die mening al in de jeugd van de mannen is gevormd. De opvoeding heeft er mee te maken. Spelen jongens traditiegetrouw met speelgoedauto’s en bekwamen meisjes zich slechts in de nobele kunst van het onderhouden van poppen? Krijgen vrouwen in de dop wel de juiste informatie mee in hun opvoeding of worden ze op autogebied bewust onwetend gehouden? Is er een complot gaande?

Ondanks dat vermeende complot lopen er dames in het rallywereldje rond. Ik zie ze achter het lint en dat is natuurlijk gezellig. Dames hebben ook verstand van de rallysport. En van het bereiden van lekkere koffie en broodjes. Ze hebben ook andere onderwerpen om over te praten. Ze hebben ook een andere kijk op de rallysport, die heel verfrissend kan zijn voor mannen. Ze weten bijvoorbeeld precies te vertellen wie de lekkerste mannelijke rallyrijders zijn. Daar zouden mannen nooit over spreken. Er zijn ook uitzonderingen in de vorm van dames die achter het lint op een comfortabele klapstoel plaatsnemen en liever een boek lezen dan naar de voorbij razende auto’s te kijken.

Het aantal dames achter het lint is nog ver in de minderheid ten opzichte van het aantal heren. De emancipatie heeft op vele plekken in de wereld en op vele gebieden toegeslagen en dat is alleen maar toe te juichen. Alleen nog niet bij het rally bezoekende publiek. Lopen we in de rallysport nog een jaar of dertig achter met de emancipatie? En zal zo rond 2046 het rallypubliek bestaan uit minimaal 49,827% dames? Dat zou een ontwikkeling zijn die alleen maar toegejuicht kan worden. Toch mannen? Jawel, geef maar toe. Rally kijken is weldegelijk iets voor vrouwen. Tot zover de dames achter het lint.

Maar hoe vergaat het de dames aan de andere kant van het lint? Hoe vergaat het de deelnemers van vrouwelijke kunne? Er zijn opvallend weinig vrouwelijke bestuurders van rallyauto’s. Hoe komt dat? Is het dat vermeende complot uit hun jeugd? Is het toch de achterlopende emancipatie? Of is het wat anders? Ik moet wel vaststellen dat er een behoorlijk aantal dames actief is in de rallysport en wel als navigator. Zoals u weet is de navigator de persoon die alles in de auto doet tijdens een rally, behalve het autorijden. Een navigator moet vele dingen tegelijk doen dus een kei zijn in multitasken. Vrouwen zijn daar uitermate geschikt voor, dat is genetisch bepaald. Dat is mij tenminste verteld. Als een man dat zou moeten doen, zou dat volgens de geleerden een puinhoop worden. Toch zijn er mannen die zich uitstekend van hun taak kwijten. Daar kom ik straks nog op terug. Een groot voordeel voor dames is ook dat ze hun gewicht mee hebben, ook niet onbelangrijk in een sport waar het gaat om snelheid. Elke extra mee te slepen kilo kost tijd.

Laten we eens verder in het vak van rallyrijder duiken. Rallyrijders zijn zoals gezegd voornamelijk mannen. Maar mannen kunnen niet meer dan zeg, drie dingen tegelijk. Metromannen kunnen misschien meer dingen tegelijk, waarschijnlijk wel vier. Huismannen wellicht vijf, hoewel ik steeds bewijs dat dat niet waar is. Zou dat dan het antwoord zijn waarom zo’n groot deel van de rallyrijders man is? Zijn rallyrijders allemaal metromannen of huismannen? Ik heb dat de afgelopen jaren in de gaten gehouden maar ik geloof niet dat dat zo is. Rallyrijders van mannelijke afkomst zijn gewoon te stoer om echte metromannen, laat staan huismannen, te zijn. Maar hoe kunnen ze dan in vredesnaam een rallyauto besturen? Een bestuurder moet kunnen sturen, gas geven, remmen, de handrem bedienen, voor zich uitkijken en ook nog luisteren naar en begrijpen van de pace notes en dat vaak tegelijkertijd. Telt u mee? Dat zijn regelmatig meer dan drie dingen tegelijk. Het is een wonder dat mannelijke rallyrijders zo vaak het einde van een rallyproef halen, en nog ongeschonden ook. Het valt alleen te verklaren uit het feit dat veel rallyrijdende mannen een behoorlijke dosis vrouwelijkheid van hun ouders hebben meegekregen. Doen al die stoere rallyrijdende mannen zich dan anders voor dan ze zijn? Of heb ik het niet bij het juiste eind en hebben ze gewoon een bron van onwaarschijnlijk geluk waar ze eindeloos uit kunnen putten?

Ziet u ook de trend in dit verhaal? Begrijpt u nu ook dat er maar een conclusie mogelijk is? Goede rallyrijders hebben een behoorlijke vrouwelijke kant. Dus waarom niet gewoon dames achter het stuur zetten? Zij zijn de overtreffende trap van metromannen en huismannen. Zij zijn vrouwen en dat al vanaf hun geboorte. Daarom: rally rijden is eigenlijk alleen iets voor vrouwen! Bam. Het is er uit. Dat ik er 12 jaar over heb gedaan om dat op te (durven) schrijven. Ik wil wel iets water bij de wijn doen: ook metromannen en huismannen zouden goede rallyrijders en navigatoren kunnen zijn.

Toch zien we amper dames het rallystuur beroeren in een wedstrijd. Dat moet anders. Ik weet ook precies waar het misgaat: de opvoeding. Het vermeende complot dat meisjes bewust poppen in de handen duwt in plaats van auto’s. Dat moet anders. Weg met die poppen! Meisjes moeten al in hun jeugd in aanraking komen met auto’s, onderstuur en overstuur. Ik denk dat zo rond 2046 het aantal rallyrijders van vrouwelijke kunnen minimaal 76,326% zal zijn. Mannelijke rallyfans kunnen zich dan eindelijk storten op de vraag wie de knapste rallyrijder is. De rest van de rallyrijders bestaat dan uit echte huismannen en de meest vrouwelijke van de metromannen. Rally wordt girlpower!

Ondanks de conclusie wens ik u bij deze alvast fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling. Dat geldt ook voor de echte mannen trouwens. Tot ziens in 2017, ergens in een wei vol girlpower zowel achter als voor het lint.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com