RallyNieuws

Kobus en de Wild tanken ervaring in Ypres

In het weekend van 24 en 25 juni werd rondom het Belgische Ieper de Geko Ypres Rally 2011 verreden, waar ook de jonge Hermen Kobus en navigator Erik de Wild aan de start stonden met hun Renault Clio R3. Voor Hermen Kobus en Erik de Wild zou het doel van de rally finishen zijn om ervaring te tanken voor de rest van het seizoen en wellicht een volgende editie van de Ypres rally.

De Ypres rally is traditioneel het hoogtepunt van de Belgische rallykalender en telt naast het Belgisch Rallykampioenschap onder andere mee voor de Intercontinental Rally Challenge (IRC) en het European Rally Championship ERC). Net als andere jaren was het startveld van maarliefst 124 deelnemers ook dit jaar uitzonderlijk te noemen, want met 31 S2000 wagens en 67 tweewielaandrijvers aan de start, met alle toppers uit het Europees en Belgisch kampioenschap beloofde de Geko Ypres rally vuurwerk.

Dag 1
De rally werd door Hermen en Erik gestart in de namiddag van vrijdag 24 juni en begon meteen met een van de meest technische proeven van de rally, Dikkebus-Westouter. Een proef die twee populaire KP’s van het voorgaande jaar met elkaar verbindt om deze om te vormen naar een nieuwe spectaculaire en zeer uitdagende proef. Het kersverse duo ging meteen snel van start en noteerde een nette 34e tijd algemeen op de klokken op slechts 3 seconden van de snelste Clio R3. Ook proef 2, een klassieker in de Ypres rally, verliep netjes; “Op dit moment loopt het lekker. Ik rijd op dit moment op zo’n 80% van mijn kunnen, we komen alleen nog een stukje ervaring te kort om de toppers hier te kunnen volgen”, aldus Hermen.

Helaas ging het al op de 3e proef van de vrijdag fout voor Kobus en de Wild en schoof de witte Clio met een klein gangetje een slootje in. De ophanging van de Clio bleek niet sterk genoeg voor zo’n klap en het team moest dag 1 van de Ypres rally staken. “Het is ontzettend jammer dat het vandaag fout moest gaan, het tempo zat er lekker in en Erik en ik hadden totaal niet het idee dat het te hard ging. Ik wilde juist de aansluiting met de toppers behouden en het tempo wellicht in de 2e boucle een beetje opschroeven. Jammer dat dag 1 zo moet eindigen. Ik hoop dat het serviceteam vanavond en vannacht nog iets kan doen, want ik wil morgen dolgraag weer starten!”; aldus een teleurgestelde Hermen.

Dat de rally nog niet over was op dat moment was te danken aan het fanatieke serviceteam, want zij kregen het voor elkaar om de auto ’s nachts te repareren en zo konden Hermen en Erik dag twee van de Ypres rally opnieuw starten. Consequentie van deze herstart was echter dat het team niet meer mee kon strijden voor de kampioenschapspunten.

Dag 2
De 2e dag van de Geko Ypres rally bestond ook dit jaar over zijn gewone, populaire proeven zoals Kemmelberg, Watou, Proven-Vleteren, Hollebeke en Heuvelland, waarbij de laatste 2 respectievelijk een lengte hebben van maarliefst 25 en 30 kilometer. Tevens ging de rally dit jaar de grens over met twee proeven in het Noorden van Frankrijk, een razendsnelle klassementsproef genaamd Lille Métropole en een showproef midden in het centrum van Wasquehal.

De zaterdag werd voorzichtig begonnen. Reden hiervoor was niet de schuiver van de dag ervoor, maar de regenval van de ochtend die de proeven nog verraderlijker en gladder had gemaakt. “Omdat we gister uitgevallen zijn, zijn we vandaag terug geplaatst op startplek 66. Dit houdt in dat er maar liefst 65 auto’s voor ons over de natte proeven zijn gegaan die allemaal het wegdek bevuilen met modder en rotzooi uit de bermen. We zullen onze tijden dus niet meer kunnen vergelijken met de concurrenten!”

Dit bleek niet uit de tijden die gereden werden, want ondanks de veel vuilere proeven wisten Hermen en Erik zeer nette tijden te rijden. Zo werd op klassementsproef Heuvelland ondanks een lekke band toch bijna een minuut ingelopen op de voorganger van de equipe, een nette prestatie.

Voor de tweede helft van de zaterdag werd ondanks het opdrogende asfalt gekozen om opnieuw regenbanden onder de auto te monteren. Een verkeerde keuze zo bleek, want de proeven droogden snel op en naast de verkeerde bandenkeuze bleek ook de afstelling van de auto te zacht te zijn. Een leermoment voor de equipe die de resterende proeven uitstekend wist af te werken. De auto gaf geen krimp verkeerd en de samenwerking in de auto bleek fantastisch.

Hoewel geen officieel resultaat werd neergezet kan het team terug kijken op een fantastisch leerzaam evenement. De equipe wil het hele team en de sponsoren bedanken voor hun vertrouwen en is verheugd te kunnen melden dat ook Kroon Oil de samenwerking met Kobus Rallysport voor de rest van het seizoen heeft willen aangaan. De ambitie voor de rest van het seizoen zal naast finishen tevens liggen op presteren, want Hermen en Erik zullen alles op alles zetten om naast de titel ‘Nederlands Formule 2 kampioen 2010’ ook de Belgische titel van 2011 in de wacht te slepen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com