RallyNieuws
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - ADAC Rallye Sulingen 2018
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - ADAC Rallye Sulingen 2018

Kobus en de Wild verspelen podium in Sulingen

Revanche

Afgelopen weekend werd in het Duitse Sulingen de 2e ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) verreden. Voor Hermen Kobus en Erik de Wild de mogelijkheid om zich te revancheren voor het resultaat in 2017, toen het duo net naast de zege greep. De 31e ADAC Rallye “Rund um die Sulinger Bärenklaue” bleek echter ook dit jaar geen prooi te worden aan het snelle Nederlandse rally duo. Hermen en Erik mistten na 151 kilometer op snelheid op 0.1 seconde het podium.

Decor

Sulingen, liggend op zo’n 50km onder Bremen, diende afgelopen weekend voor het 2e jaar op rij als decor voor de 2e ronde van het ONRK en de tweede ronde van de FIA Benelux Rally Trophy. Een compact Duits evenement dat onderdeel uitmaakt van het Duits kampioenschap rally. Een rally met daarin opgenomen een klassementsproef, op het voormalig grootste munitiedepot van Duitsland, met een lengte van 25km. Een proef die ook dit jaar de doorslag zou geven in de eindklassering.

Gravel

De rally startte op vrijdagavond met 3 klassementsproeven waarvan er 2 bijna volledig verreden werden op gravel ondergrond. Hermen en Erik staan na de eerste etappe op plaats 2 in het algemeen klassement. Slechts 8,5 seconden achter leider van de wedstrijd Dominik Dinkel. “Heel erg gaaf dit! Feit dat de onderlaag van de gravel zo hard is maakt het heel erg leuk om te rijden op deze ondergrond. Vorig jaar moesten we hier het onderspit delven tegen Dominik Dinkel. Dit jaar blijkt dat we veel geleerd hebben in deze tricky condities, want als we niet zoveel stof hadden gehad op de laatste klassementsproef hadden we deze dag in leidende positie afgesloten!” vertelt Hermen na de eerste 30km op snelheid.

Etappe 2 begint sterk, maar op de tweede klassementsproef, KP Steyerberg op het bekende IVG Gelände verliezen Hermen en Erik in hun Skoda Fabia R5 de aansluiting met de leider in de wedstrijd. Hermen vertelt; “Ik begrijp er niets van. We waren andere jaren juist enorm sterk op dit ontzettend smalle, bochtige terrein wat soms meer weg heeft van een doolhof dan van een klassementsproef. Deze keer verliezen we 25 seconden op 1 proef!”

Scherprechter

Deze proef bleek later die dag de scherprechter te worden van de wedstrijd, want ook tijdens de 2e passage op KP Steyerberg werd te veel tijd verloren op de directe concurrentie. “Onze concurrenten rijden beiden met de laatste evolutie motor in hun Skoda Fabia R5. Dit scheelt maar liefst 7PK en 35Nm wat vandaag significant is gebleken. Hoewel ik mijzelf niet graag achter de techniek verschuil denk ik dat de nieuwe evolutie motor wellicht het verschil had kunnen maken voor ons.”

Deceptie

Ondanks een foutje van Marjian Griebel op KP 9 Sudwalde resulterend in een derde plaats algemeen na deze KP weet het team de voorsprong niet vast te houden. Marijan Griebel stunt op de laatste klassementsproef van de wedstrijd en pakt in zijn Peugeot 208 T16 met een verschil van 0,1 seconden de derde plaats af van Kobus en de Wild. Een flinke deceptie. “Niet te geloven! Wat een pech! Zowel Erik als ik waren in de veronderstelling dat we de wedstrijd verloren hadden en waren niet op de hoogte van het kleine onderlinge verschil voorafgaand aan deze laatste klassementsproef. Wellicht had ik nog een klein tandje bij kunnen zetten, balen dit!”

ONRK

Hermen en Erik besluiten de wedstrijd als 4e algemeen en zullen tijdens de ELE Rally rondom Eindhoven weer in actie komen in de strijd om het ONRK. Tijdens deze wedstrijd zal het team het opnemen tegen, zoals het er nu naar uitziet maar liefst 8 concurrenten in soortgelijk R5-materiaal. Actie en spanning gegarandeerd. Tot dan!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com