RallyNieuws
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - ADAC Rallye Sulingen 2017
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - ADAC Rallye Sulingen 2017

Kobus en De Wild naar tweede plaats in ADAC Rallye Sulingen

Met een uitstekende tweede plaats in de ADAC Rallye “Rund um die Sulinger Bärenklaue” hebben Erik de Wild en Hermen Kobus afgelopen weekend hun leidende positie in het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) en de FIA Benelux Rally Trophy verder versterkt. Na een leerzaam evenement dat voor de equipe een moeizame start kende wist het duo zich gedurende het evenement terug te knokken van een 11e naar een 2e plaats algemeen.

Vrijdag 80% gravel

Bekend was dat de vrijdag etappe van de Sulingen rally met name zou bestaan uit onverharde ondergrond. Een debuut in de R5 voor Hermen en Erik want in de Skoda Fabia reden zij nog niet eerder op onverhard. Al op de eerste klassementsproef ging het fout want na een snelle top werd de auto op een strobaal geparkeerd. De schade aan de auto was minimaal, het tijdverlies daarentegen was 58 seconden. “Zwaar balen dat de wedstrijd op deze manier moet beginnen. Ik was me op de proef onvoldoende bewust van de zeer gladde gras-ondergrond waar we op reden toen ik mij verremde voor een haaks links. Een 11e plaats na klassementsproef één tot gevolg. Gelukkig verliepen de tweede en derde proef beter. Althans, we hebben ons enorm vermaakt in de auto op gravel. Erg gaaf, maar het zal geen geheim zijn dat we op onverhard nog een hoop moeten leren”, aldus Hermen die hiermee verwijst naar de ruime achterstand op de concurrentie. Het team besluit de eerste etappe op een negende plaats algemeen.

Zaterdag vol in de aanval

Zaterdagochtend begint met een opwarmertje; een proef van 11 km waarna als tweede proef de uitdagende IVG – Steyerberg proef wordt verreden. Deze IVG proef is een begrip in Duitsland, want de gehele proef wordt verreden op een terrein waar tijdens WOII munitie werd opgeslagen en is normaal niet toegankelijk voor publiek. Ook indrukwekkend is de lengte van maar liefst 25km.
Erik vertelt: “De IVG proef was echt super super glad! Door onze ervaring op het IVG terrein uit 2012 wisten we dat het nat zou blijven onder de bomen, bovendien rijden hier slechts enkele auto’s per jaar wat maakt dat de wegen op het terrein ieder jaar erg glad zijn, maar zo glad als dit jaar, wow!”

Sprong

Ondanks de gladde omstandigheden weten Hermen en Erik een grote sprong in het klassement te maken waardoor ze na vier ochtendproeven al op de derde plaats in het algemeen klassement te vinden zijn. “Het uitvallen van Fabian Kreim, die zijn Fabia R5 heeft geparkeerd in een mestsilo, heeft ons hierbij natuurlijk wel een handje geholpen, maar net als in 2012 blijkt dat deze proeven onder de bomen ons goed liggen. Het is altijd oppassen geblazen, een lekke band rijd je hier echt zo, want buiten het asfalt stikt het van de spijkermatten en andere scherpe voorwerpen. Onze tijden worden beter en beter, ik ga kijken of we dit door kunnen zetten tijdens de proeven die ons vanmiddag te wachten staan”, aldus Hermen.

Belofte

Tijdens de middagproeven lost Hermen zijn belofte in, en draait vier snelste tijden. Het uitvallen van Philipp Knof in zijn Peugeot 208 T16, maakt dat het duo doorschuift naar plaats twee in het algemeen klassement. Een prestatie waaruit blijkt dat een rally na een foutje op proef één lang niet altijd verloren is.

Karakter

“De laatste proeven lijken qua karakter erg veel op de proeven zoals we die kennen in Vlaanderen en dat ligt ons wel! We hebben de druk op Philipp Knof op weten te voeren wat maakt dat hij een kostbare fout maakte en wij konden opschuiven naar de tweede plaats. We begonnen de rally echt slecht, maar door aan te blijven vallen staan we nu op het podium, heel erg gaaf!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com