Woensdag maakte Hyundai bekend nog twee jaar door te gaan met de Belgische rijder Thierry Neuville. Daarmee is de rijdersbezetting voor het komend seizoen bekend. Naast Neuville blijven ook Dani Sordo en Hayden Paddon in dienst van het Koreaanse merk dat in 2014 terugkeerde in het WRC. Daarmee is het silly season schijnbaar ten einde.
Thierry Neuville wist sinds zijn aanstelling bij Hyundai Motorsport twee overwinningen te behalen. De eerste was tijdens de ADAC Rallye Deutschland in 2014 en de tweede was tijdens op Sardinië, eerder dit jaar.
Even leek het erop dat Neuville de overstap naar Citroën zou wagen. Ook M-Sport heeft in het verleden openlijk laten blijken Neuville graag in het team te willen opnemen.
Bij Citroën, dat dit jaar officieel een sabbatical houdt, heeft men ook de rijdersbezetting voor 2017 bekend gemaakt. Daar zullen Kris Meeke & Paul Nagle, Craig Breen & Scot Martin en het duo Stéphane Levebvre & Gabin Moreau de nieuwe C3 WRC gaan bemannen. Van Kris Meeke was al langer bekend dat hij komend seizoen ook bij Citroën zou gaan rijden. De jonge Breen en Levebvre hebben het vertrouwen inmiddels ook gekregen.
Bij Volkswagen Motorsport is alles allang in kannen en kruiken. De huidige rijders hebben voor komend seizoen allemaal een contract en zullen de Polo R WRC’s in 2017 trim over de proeven sturen.
Bij het Britse M-Sport is het de afgelopen jaren vooral een kwestie van geld geworden lijkt het. Sinds Ford zich terug getrokken heeft als hoofdsponsor, lijken de prestaties niet echt toe te nemen, integendeel. Malcolm Wilson lijkt meer en meer te kijken naar het geld dat een rijder meebrengt, dan naar de kwaliteiten. De Fransman Eric Camilli heeft nog een contract voor 2017 maar de plek van Mads Ostberg is allerminst zeker. Ott Tanak heeft als privateer in het DMACK team goede prestaties laten zien. Ook de naar het WRC2 teruggezette Elvyn Efans staat te popelen om weer een volledig seizoen in het WRC mee te gaan draaien. Hij heeft echter de pech niet over voldoende middelen te beschikken. Tekenend hierbij is dat juist Ott Tanak onlangs de nieuwe 2017 versie van de Fiesta WRC aan de tand heeft mogen voelen, evenals Camilli. Of ook Ostberg zich kan gaan bemoeien met het test werk zal de komende weken blijken.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe