De voorbije seizoenen was de titelstrijd in het Belgisch kampioenschap razend spannend, maar uiteindelijk draaide het telkens uit op een tweestrijd tussen Kris Princen, dit seizoen de titelhouder, en Vincent Verschueren, de kampioen van 2017. Dit jaar is de titelstrijd nog spannender. Na vier wedstrijden hebben al drie verschillende rijders een overwinning op zak. Dit terwijl een aantal tenoren dit jaar ook nog op het hoogste schavotje willen staan. Denk maar aan Vincent Verschueren, maar ook aan de jongeren zoals Sébastien Bedoret.
Maaskiezel
Alle tenoren van het kampioenschap staan dit weekend aan de start in het Noord-Limburgse Bocholt voor de vijfde manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Daar wacht hen een bijzondere uitdaging, want ongeveer een kwart van het parcours bestaat uit maaskiezel. De rollende keien zorgen voor een heel apart rijgevoel. Je hebt lef nodig om het gas onderin te houden op de befaamde maaskiezel.
Strijd
Kris Princen leek vorig jaar op weg naar de zege tot een tijdstraf roet in het eten gooide. De titelhouder start ook dit jaar als favoriet, zeker met zijn VW Polo R5 van BMA. Vincent Verschueren, vorig jaar winnaar, neemt de handschoen op met de Skoda Fabia R5 van GoDrive. Dat geldt zeker ook voor Cédric Cherain, die als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Bocholt komt met een VW Polo R5 en Adrian Fernémont, de winnaar van de Rally van Wallonië, die vorig jaar mee streed voor de zege tot zijn Fabia R5 het mechanisch liet afweten. Sébastien Bedoret, de officiële Skoda-rijder, wil zich in deze strijd mengen met de wagen van SXM, net als Ghislain de Mevius, die dit jaar aan een erg regelmatig seizoen bezig is. De zoon van Grégoire wil deze keer graag op het podium staan, al heeft hij niet veel ervaring op het Limburgse onverhard. Het is zijn eerste keer met een topwagen op de maaskiezel. Hetzelfde geldt voor Pieter-Jan Michiel Cracco, die bij zijn debuut met de BMA Skoda knappe tijden liet noteren. De jonge JobFIXers-piloot wil zich zeker meten met de meest ervaren piloot van het veld, Patrick Snijers. Hij kent als geen ander de maaskiezel, want het was op dat soort ondergrond dat Snijers in zijn jonge jaren zijn gevoel voor wagenbeheersing leerde. Benieuwd of Snijers deze keer mee kan doen voor het podium. Naast Princen en Snijers, zet BMA trouwens nog een derde VW Polo R5 in voor Henri Schmelcher, die in Jambes al eens proefde van de nieuwe R5.
De kleuren van Ford zijn in goede handen, Stephen Wright keert immers opnieuw terug naar Bocholt. De Ier houdt immers van de gezelligheid in Limburg maar geniet vooral van de mooie gravelproeven. Drie keer stond Stephen al op het podium, mede dankzij de uitstekende nota’s van Eddy Smeets, die het parcours als geen ander kent. De twee andere Ford Fiesta’s R5 zijn in handen van de Nederlander Michiel Becx en Tuur Vanden Abeele, die zijn Fiesta R5 een grondige opfrisbeurt gegeven na Haspengouw.
Voormalig Nederlands rallykampioen Erik van Loon start in Bocholt met zijn Skoda Fabia R5 om zijn thuisrally, de ELE Rally, grondig voor te bereiden. Vorig jaar was Erik van Loon in strijd voor een podiumplaats toen hij moest opgeven. Martin van Iersel brengt zijn mooie Hyundai i20 R5 aan de start.
Topwagens
Met 13 topwagens uit de R5-categorie, oogt het 51-koppige startveld kwalitatief indrukwekkend. Aan spektakel zal het niet ontbreken, want daarvoor kunnen we ook rekenen op het pk-geweld van de Porsches, waaronder de 997 GT3 van Romain Delhez, en de BMW’s van de M-Cup, waarin het vooral uitkijken is naar de tijden van streekrijder en gravelspecialist Gunther Monnens. Franky Boulat zal sterk voor de dag moeten komen om zijn eerste zege van het seizoen in de M-Cup, waarin hij al vier jaar lang de titel pakte, mee naar de Kempen te nemen.
Afspraak zaterdag 18 mei vanaf 8:15u in Bocholt voor drie lussen van vijf klassementsproeven (Goolder, Veldhoven, De Hees, Steenberg en Gerdingen), goed voor 154 km op snelheid.
bron: BRC Media
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.