RallyNieuws

Latvala houdt de eer hoog voor Volkswagen

Voor de derde keer in zijn carrière weet Jari-Matti Latvala de Rally van Zweden op zijn naam te schrijven. Daarmee schreef hij ook de tweede overwinning van het seizoen op de naam van constructeur Volkswagen. Het was zijn negende overwinning in het WRC. Ook pakte Latvala nog eens twee punten mee van de afsluitende Powerstage die gewonnen werd door Mads Ostberg.

Andreas Mikkelsen eindigde op de tweede plaats. De twee Scandinaviërs Latvala en Mikkelsen waren het gehele weekend in een hevige strijd verwikkeld. Pas op de laatste dag, toen Mikkelsen een klein foutje maakte, was het duidelijk dat de overwinning naar Latvala zou gaan. Later zou Mikkelsen toegeven dat hij zijn benen trilden van de zenuwen tijdens de laatste proeven. Hij verklaarde dat die proeven de moeilijkste van de hele rally waren.

Ogier heeft zich, met veelal snelste tijden op de klassementsproeven, terug geknokt naar de zesde plaats. Hij stuurde vrijdag te laat in en raakte een sneeuwmuur. Met hulp van wat omstanders konden hij zijn weg, met grote achterstand, vervolgen. Uiteindelijk kon hij toch nog wat punten meepakken die later nog wel eens heel belangrijk zouden kunnen worden.

Mads Ostberg werd met zijn Citroën DS3 WRC derde. Ook pakte hij de drie bonuspunten mee omdat hij de Powerstage op zijn naam wist te schrijven. Het was de eerste keer dat Ostberg met een Citroën op het podium stond. Dat Ostberg beter met de omstandigheden overweg kon dan Kris Meeke was al snel duidelijk.

Kris Meeke richtte zich niet zozeer op het uiteindelijke resultaat. De eerste dag moest hij wennen aan de condities. Hij moest hard werken om zijn zesde plaats vast te houden die hij op de derde dag had weten te veroveren. Uiteindelijk zakte hij af naar een tiende plaats algemeen.

Mikko Hirvonen eindigde in Zweden op de vierde plaats. Hij moet nog wennen aan zijn Ford Fiësta RS WRC. De handling van de huidige Fiësta WRC is totaal anders dan toen hij weg ging. Hirvonen reed enigszins op safe tijdens de laatste proeven door uit de sneeuwmuren te blijven. Desondanks had ook hij zijn momentjes. Hij wilde echter niet voortijdig de strijd moeten staken.

Zijn teamgenoot Elfyn Evans zag zijn inzet dit weekend in rook opgaan. Hij gleed onder verraderlijke omstandigheden in de nietsontziende sneeuwmuur. Daarbij beschadigde hij zijn radiator waardoor hij moest opgeven.

Bij het Hyundai Shell World Rally Team ging het niet helemaal waarop men gehoopt had. Het enige positieve was dat beide rijders de i20 WRC naar de finish wisten te brengen. Op vrijdag moesten beide rijders al opgeven doordat stenen de ophangingen beschadigden. Volgens eigen zeggen is het team niet bezig met het neerzetten van topprestaties. De strijd kon voor beide rijders via het Rally2 systeem worden voorgezet. Juho Hänninen wist de Colin’s Crest Award te winnen. Dit vanwege zijn sprong van maar liefst 36 meter op de beroemde Vargåsen sprong.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com