RallyNieuws
Jari Matti-Latvala - Volkswagen Polo R WRC - Rally van Portugal 2015

Latvala voert volledig Volkswagen podium aan in Portugal

Op donderdagavond begon het rallyfeest in Portugal. Het WRC was neergestreken, niet meer in de Algarven, maar op de oude plek in het noordelijke deel van Portugal. Het zou een rally worden waarbij bandenmanagement en strategie een sleutelrol zou gaan spelen.

Behalve Hyundai hadden zowel DS (Citroën), M-Sport (Ford) hun wagens flink verbeterd. Bij DS was hard gewerkt aan de aerodynamica wat resulteerde in een nieuwe achtervleugel en vooral een nieuwe voorbumper. Ook onderhuids zijn diverse niet nader genoemde aanpassingen doorgevoerd. De grootste update sinds de homologatie van de DS3 WRC.

Ook M-Sport had men niet stilgezeten. Zij claimen de Fiesta WRC onderhuids volledig onderhanden te hebben genomen. Daarmee zou de Fiesta WRC nu een serieuze opponent van vooral de machtige Volkswagen Polo R WRC zijn geworden. Er zit een geheel nieuwe, in eigen huis ontwikkelde, motor in. Deze levert substantieel meer vermogen en trekkracht. M-Sport heeft hierbij wel technische ondersteuning van Ford gehad. Ook zijn de koeling, transmissie, elektronica, differentiëlen en de bescherming van de bekabeling volledig herzien. Volgens Malcolm Wilson, eigenaar van M-Sport, is dit de grootste update ooit aan de Fiesta WRC geweest.

Bij Volkswagen was het Mikkelsen die nu ook over de 2015 versie van de Polo R WRC kan beschikken. Hij moest het tot nu toe nog doen met de ‘oude’ versie. Volgens eigen zeggen had hij daar geen moeite mee aangezien die wagen ook over veel potentieel beschikte.

Bij Hyundai richt de ontwikkeling zich nu volledig op de vijfdeurs versie van de i20 WRC. Verwacht wordt dat deze wagen in 2016 beschikbaar gaat komen. De huidige wagen zal nog wel wat verbetert worden maar de rijders zullen het dit jaar mee moeten uitzingen.

Intussen gingen voorafgaand aan de wedstrijd de geruchten dat Neuville zou vertrekken naar M-Sport. Malcolm Wilson heeft er geen geheim van gemaakt Neuville graag weer terug te willen hebben. In een reactie hierop zei Neuville echter dat hij bij Hyundai blijft.

Op de eerste dag van de rally, vrijdag, streden alle rijders mee om een plaats in de top drie. Een lekke band zorgde ervoor dat Ogier terugviel in het klassement. Tussen twee Volkswagen rijders in was het Kris Meeke met de DS3 WRC die de tweede plaats bezette. Na de tweede proef was het zelfs Sordo in de i20 WRC die aan de leiding ging. Latvala  nam na proef vier de leiding over om die niet meer af te staan. Achter hem was het stuivertje wisselen tussen Meeke en Mikkelsen. Elfyn Evans moest de strijd op vrijdag staken na problemen met zijn fly-by-wire gaspedaal. De vijfde klassementsproef moest via een bosbrand worden geannuleerd.

Ogier wist zich op de tweede dag goed terug te vechten en Meeke behield standvastig de tweede plaats vast. Ogier en Mikkelsen wisselden steeds van plek echter Meeke. Na de laatste proef van de zaterdag moest Meeke echter toch een plaatsje naar achter opschuiven ten gunste van Ogier. Neuville rolde zijn i20 WRC en moest op zondag via het Rally2 systeem herstarten. Dat gold ook weer voor Evans in de Fiesta WRC die zijn rechter voorwielophanging verspeelde en zelfs een klein brandje had door een gescheurde olieleiding. Ook hem restte niets anders dan opnieuw het Rally2 systeem te gebruiken. Ook Neuville kon via het Rally2 systeem terugkeren nadat hij zijn i20 WRC rolde.

Op de zondag pakte Mikkelsen de derde plek achter zijn teamgenoten over van Meeke. Het Volkswagen trio, nog steeds aangevoerd door Latvala hield de posities in het klassement en bezorgden Volkswagen drie podiumplaatsen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com