Bron: Eurol Veka MAN
Op de verjaardag van Ales Loprais, 10 januari, pakt hij samen met zijn navigator Ferran Marco Alcayana en monteur Jan van der Vaet de overwinning, Gerard de Rooy dacht al zeker te zijn van zijn etappe overwinning en toen kwam daar het EVM team met de “SUPERMAN” die bijna 6 minuten sneller was dan de Rooy. Helaas hebben we geen verbinding met het kamp waar de rijders het zonder hun service moeten doen dus ook geen reactie. Door de pech van Nikolaev in de Kamaz heeft het team wel weer zicht op een 4e/3e plaats in het algemeen klassement.
Marcel van Vliet finishte op een 16 plaats op 56 minuten achter Loprais, Steven Rotsaert finishte daar weer achter op 20 minuten op een 23e plaats
Voor het eerst sinds lange tijd is er weer een marathon etappe in de rally opgenomen, dat wil zeggen dat de teams het vandaag zonder hun monteurs in het bivak moeten doen. Iedereen rijd waarschijnlijk iets rustiger om het materiaal en de banden te sparen. De teams hebben hun eigen onderhoud gisteren gedaan aan de trucks. Dag twee van de marathon etappe zal dan ook een spannende worden om te zien hoe het materiaal zich houd. Jack Oosterwijk een van de 20 monteurs van het EVM team maakte zich daar niet ongerust over “we hebben de hele week minimaal aan de trucks gesleuteld dus ik verwacht dat rijders en monteurs wat kleine dingen moeten nakijken en dan van hun welverdiende rust kunnen gaan genieten, hoe ze het met het eten doen is ons onbekend maar wij laten ons vanavond een verrassen met een uitgebreid diner”
Vandaag hebben de motoren, auto’s en trucks allemaal een andere proef. De trucks hebben een klassementsproef van 273 kilometer over hetzelfde soort terrein als vorig jaar.
Uitslag klassementsproef 7
1 Ales Loprais MAN
16 Marcel van Vliet MAN 56.21
22 Steven Rotsaert MAN 1.15.21
Stand na dag 7 trucks
1Airat Mardeev Kamaz
5 Ales Loprais MAN1.11.20
8 Marcel van Vliet MAN 2.29.06
18Steven Rotsaert MAN 6.14.51
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.