Aangepast
In het Britse Cockermouth zijn de drie Ford Fiesta WRC’s van M-Sport klaargestoomd voor de ADAC Rallye Deutschland van komend weekend. Deze wedstrijd zal volledig op het asfalt worden verreden en dus zijn de drie Fiesta WRC’s daarop aangepast.
Druk
Naast een agressieve afstelling zal opnieuw de auto van Sébastien Ogier het nieuwe aeropakket, dat in Finland werd geïntroduceerd, op zijn auto krijgen. Dit pakket werd samen met de Performance afdeling van Ford ontwikkeld en zorgt voor extra neerwaartse druk op de achterkant van de auto.
Uitdaging
Volgens teambaas Malcolm Wilson moeten ze mee kunnen strijden om de podiumplaatsen. Vorig jaar won Ott Tänak met de Fiesta WRC en werd Ogier, die deze wedstrijd al drie maal op zijn naam wist te schrijven, derde. Volgens Malcolm Wilson verkeert ook Elfyn Effans in een goede vorm waardoor hij mee kan strijden om zijn eerste podiumplaats van deze wedstrijd. Voor Teemu Suninen is het de eerste keer dat hij een echte asfalt wedstrijd rijdt in een World Rally Car. “Voor hem is het een echte uitdaging en een nieuwe stap in zijn carrière,” aldus Malcolm. “Ik weet zeker dat hij er naar uitkijkt om de uitdaging aan te gaan,” voegt hij er aan toe.
Hinkelsteine
De ADAC Rallye Deutschland is één van de zwaarste asfalt wedstrijden uit het wereldkampioenschap, het WRC. De karakteristieke slingerwegen door de wijngaarden langs de Moezel, de stoffige en gladde wegen, afgezet met enorme ‘Hinkelsteine’ op de Panzerplatte bij Baumholder. Daar zijn vele van de wegen afgezet met de zogenoemde ‘Hinkelsteine’. Deze zijn bedoeld om de daar oefenende tanks op de weg te houden, maar ze straffen ieder foutje van de deelnemers genadeloos af.
Snelheid
Sébastien Ogier zegt over de Neste Oil Finland Rally dat hij daar niet de gewenste snelheid had, maar de wedstrijd in Duitsland van een heel andere orde is. Hij is blij weer op asfalt de strijd aan te kunnen binden. “Zoals altijd is ons doel om te strijden voor de overwinning. “We willen het gat met de leider in het kampioenschap verkleinen.”
Leuk
Elfyn Evans is reeds vijf keer eerder van start gegaan in Duitsland. In 2014 wist hij met een vierde plaats zijn beste resultaat tot nu te behalen. “Deze wedstrijd is een erg uitdagende wedstrijd. Ik denk dat ik deze wedstrijd daarom zo leuk vindt. De condities en de karakteristieken van de proeven veranderen steeds. Het gaat erom dat je, naast je ritme, ook een goede afstelling van de auto weet te vinden. Daarnaast kan het weer een belangrijke rol spelen. Tijdens de vorige wedstrijd op asfalt voelde de Fiesta WRC goed aan en richten we ons op een goed resultaat.”
Vaardigheden
Teemo Suninen geldt als één van de beste rijders op gravel. De jonge Fin heeft echter nog nooit een WRC op asfalt bestuurd onder wedstrijdomstandigheden. Voor hem geldt dat hij de benodigde vaardigheden hiervoor op gaat doen en gaande de wedstrijd hierbij progressie boekt. “Een flinke sprong in het diepe,” laat Teemu weten. “Ik weet niets over het besturen van een world rally car op dit soort ondergrond en heb dus nog veel te leren. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de bandenslijtage en het gebruik van de remmen.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe