Het afscheid van de Ford Fiesta WRC is nabij. Deze auto zal worden vervangen door de Ford Puma Rally1. Deze auto zal niet alleen worden aangedreven door de gekende 1600cc EcoBoost turbomotor, maar bezit ook een 100kW sterke elektromotor. Zijn debuut beleeft deze nieuwe Puma Rally1 tijdens het Goodwood Festival of Speed.
Prototype
De auto is nog volledig in ontwikkeling, getuige het feit dat de debutant nog een prototype is. M-Sport en Ford willen echter in Goodwood de auto reeds aan het publiek demonstreren. De rijders zullen Adrien Fourmaux en Matthew Wilson zijn. Na dit debuut zal de ontwikkeling van de auto verder gaan.
Remmen
Met de elektromotor zal de Puma Rally1 zich over de verbindingsetappes verplaatsen, daarbij volledig gebruik makend van de elektromotor. Hiervoor maakt het gebruik van de opgeslagen energie die bij o.a. het remmen vrij komt. Teams kunnen deze opgeslagen energie ook gebruiken voor een beperkt aantal extra boosts van drie seconden.
Het accupakket is in een behuizing verpakt die grote krachten kan weerstaan, om zo schade aan de accu’s te voorkomen. Naast het gebruik van elektriciteit zullen ook brandstoffen worden gebruikt die fossielvrij zijn en 100% duurzaam.
Tekst: RallyNieuws
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie