RallyNieuws
Jacco Hartog & Nadia Muilwijk - Opel Astra GSi
Jacco Hartog & Nadia Muilwijk - Opel Astra GSi

Belangstelling voor Centraal Nederland Rally blijkt groot

Op 8 april gaat de eerste Centraal Nederland Rally van start. Een wedstrijd die meetelt voor het Nederlands Rally Kampioenschap en het Nederlands Short Rally Kampioenschap. De deelnemers aan de rally zullen iets meer dan 100 wedstrijdkilometers te verwerken krijgen. De Short Rally zal zo’n 60 kilometer op snelheid beslaan. Het parcours bestaat uit zowel verharde als onverharde ondergrond. Er zijn drie klassementsproeven uitgezet. Er ligt een proef bij Huinen in de gemeente Putten, één bij Meerveld in de gemeente Apeldoorn en één bij buurtschap Zeumeren nabij Voorthuizen. Deze zullen meermaals worden verreden.

GB Events

Op de verbindingsroutes, bij het serviceterrein en nabij publiekspunten zijn o.a. vele verkeersregelaars en EHBO’ers nodig. Hiervoor is de organisatie een samenwerking aangegaan met GB Events. De opbrengsten die deze stichting weet te genereren komen ten goede aan diverse grotere en kleinere goede doelen. Er worden bijvoorbeeld bijdragen geleverd aan dure maar levensreddende operaties, worden donaties aan bijvoorbeeld kankeronderzoeken gedaan of aan andere, nader te bepalen, doelen met een maatschappelijk belang. De organisatie van de Centraal Nederland Rally ondersteunt het werk van GB Events van harte!

Vrijwilligers

De organisatie kan niet zonder de hulp van vele vrijwilligers. Langs het parcours en op het serviceterrein zijn veel officials nodig om alles in goede banen te leiden. Ook waken zij op en naast het parcours over de veiligheid van zowel de deelnemers als publiek. Daarnaast zijn er vele vrijwilligers nodig die zorg dragen voor het materiaal, het plaatsen van afzettingen en het klaarmaken van bijvoorbeeld de honderden lunchpakketten. De organisatie doet daarom een beroep op officials en vrijwilligers, die dit evenement willen helpen slagen, zich te melden. Dat kan via de contactpagina op de website of via de Facebookpagina.

Sponsoren

Gelukkig mag de organisatie zich verheugen op de steun van een grote schare trouwe sponsoren; bedrijven die een steentje willen bijdragen. Dit door bijvoorbeeld óf materialen ter beschikking te stellen óf door de organisatie financieel te ondersteunen. Daardoor blijft het mogelijk om het inschrijfgeld opnieuw tot de laagste van Nederland te kunnen blijven rekenen. De wedstrijd blijft daarmee laagdrempelig en zo hoopt de organisatie een groot aantal deelnemers te motiveren hun bolides te prepareren en aan de start van dit compacte ééndaagse evenement te brengen.

Cup

Inmiddels is al duidelijk geworden dat een aantal cups de Centraal Nederland Rally op haar kalender heeft gezet. Deelnemers aan de 325i Challenge brengen hun spectaculaire BMW’s aan de start en zullen het publiek trakteren op dwarse acties. Ook strijden ze, naast het kampioenschap, om de Dwarsliggersbokaal. De nieuwe 206 Rally Cup brengt een flink aantal rijders aan de start. Deze nieuwe cup wil nieuwe, vooral jonge, rijders laten zien dat ook met minder grote budgetten op een geweldige manier rallysport kan worden bedreven. Het wapen is, zoals de naam al doet vermoeden, een voor iedereen identieke en vooral betaalbare, Peugeot 206 1600.

Legends

Naast deelnemers aan de moderne rally, staat de Centraal Nederland Rally ook op de kalender van de Dutch Legend Challenge. In deze Challenge strijden de deelnemers met de wat oudere auto’s. Hierbij valt te denken aan een Citroën DS, beter bekend als de Snoek, of een Austin Healey, maar ook BMW, Ford, MINI, Audi of Porsche, om maar een paar merken te noemen. Bij de Legends zijn auto’s tot 1 januari 1990 toegelaten. De veiligheidsvoorzieningen zijn echter helemaal van deze tijd. In tegenstelling tot de reguliere rally, proberen de deelnemers een gemiddelde snelheid van 70 km/u aan te houden, met een maximum snelheid van 110 km/u. Dat maakt de doorkomsten van deze wagens zeker zeer bijzonder.

Teamsport

Het serviceterrein, aan de Veemweg op industrieterrein Harselaar, is altijd een leuke plaats om de auto’s eens in alle rust van dichtbij te zien. Het werk van de monteurs is bijzonder noemen. Zij staan regelmatig onder tijdsdruk om in de beperkte tijd die er is, de auto’s weer de weg op te krijgen. Soms moet er, naast de reguliere checks, namelijk ook wat schade worden hersteld. Daarbij moeten soms keuzes worden gemaakt die het verloop van de wedstrijd kunnen beïnvloeden. Rallysport is daardoor een échte teamsport.

Plaats reactie

3 reacties

  • Hoop voor jullie op genoeg officials, hoe de organisatie de laatste rally officials heeft behandeld en daarna de officials de schuld geeft van fouten die gemaakt zijn door de organisatie dat kan gewoon niet.
    Wij zullen zowiezo niet komen met een groep van 20 officials.

  • kiek dat bin de berichten.zo houden we de rallysport in nederland wel op dreef.regel dit soort gedram effe buiten het net om …misschien elkaar effe bellen???wat een gezeur!!!ga a.u.b ergens anders huilen over twee jaar terug.[en dan maar hoop dat het lukt]..

  • Jammer Drikus dat je dit bericht van Jan zo interpreteert, organisaties vinden officials zo belangrijk, behandel ze dan ook zo. Dat heeft men inderdaad twee jaar geleden nagelaten.

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com