Mads Ostberg, uitkomend voor het Onebet Adapta World Rally Team, zou gaan deelnemen aan de ADAC Rallye Deutschland. Dit jaar niet in het WRC maar in de WRC2 klasse met de Ford Fiesta R5. Technische problemen met de Fiesta R5 nopen hem echter zijn inschrijving terug te trekken.
ERC
Het team nam in Polen deel aan de Rally Rrzezow, een wedstrijd uit het FIA ERC. Daar kwamen ze na een paar klassementsproeven aan de leiding. Op een snelle passage op één van de klassementsproeven gaf de stuurbekrachtiging echter de geest. Het team kon dit probleem niet oplossen en daarom moesten Mads en Patrick de strijd staken. “Het was een angstig moment,” zegt Mads. “We reden toen zo’n 180km/u toen de stuurbekrachtiging stuk ging. Dan gaat het stuur als het ware op slot. Ik kon de auto met die snelheid amper de bocht om krijgen.”
Problemen
De problemen met de stuurbekrachtiging zijn nog altijd niet opgelost en daarom kan Mads niet starten in Duitsland. “Onze R5 auto is een oudere versie, zelfs twee generaties ouder dan de huidige R5’s in het WRC2,” vertelt Mads. “We kunnen het mechanische deel van de auto wel repareren, maar dan nog blijven er problemen met de software. Dat valt op zo’n korte termijn niet op te lossen. Daarom hebben we besloten niet in Duitsland te starten,” legt Mads uit.
Navigator
Mads is nog op zoek naar een permanente navigator en de ADAC Rallye Deutschland zou één van de testwedstrijden zijn. Nadat Torstein Eriksen Mads in Finland de weg wees, deed Patrick Barth dat in Polen. Het lag in de bedoeling Emil Axelsson die taak in Duitsland op zich zou gaan nemen. “We moeten hiervoor nu naar een oplossing zoeken. Het zijn alle drie potentiële kandidaten,” gaat Mads verder.
Mads heeft echter nog enige tijd. De volgende wedstrijd op de kalender is de Rally van Catalonië in Spanje. Deze wedstrijd wordt gereden in het eerste weekend van oktober, zo’n zes weken na Duitsland.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe