RallyNieuws
Troela

Mag het licht uit?

Het was de zoveelste dag die (veel) warmer was geweest dan normaal. Je zou haast gaan twijfelen aan de norm. Ondanks dat het al oktober was, bleek de naam zomertijd niet helemaal ten onrechte gekozen. Alleen de vroeg ondergaande zon verraadde dat het Nederlandse rallyseizoen 2018 bijna over was. Het was een mooi rallyseizoen geweest met mooie kampioenen. Maar aan alle mooie dingen komt een eind dus de rallyspullen konden zondagavond jl. de kast in. De mottenballen konden uit de mottenballen worden gehaald om deze spullen de komende winterstop te beschermen.

Op de mooie zaterdagavond in Twekkelo vond de zon het welletjes en al spoedig werd het schemerig en niet veel later ook donker. Door het verdwijnen van de koperen ploert, verandert de beleving van de rallysport ook. Uiteraard zie je minder, zeker als het echt donker is. Natuurlijk hebben de rallyauto’s gigantische hoeveelheden licht op de voorkant want anders valt er niet op snelheid te rijden. Voor de mannen en vrouwen in de auto’s moet dat een mooi gezicht zijn, vooral tussen de bomen. Alsof je in een verlichte tunnel rijdt.

Schiet me nu te binnen dat er langs de proeven, ook in het donker, veel gefotografeerd wordt. Hebben equipes eigenlijk last van de flitsen waar dit mee gepaard gaat? Als ik eens een rallyrijder of navigator in het wild tegenkom moet ik daar toch eens naar vragen. Ik fotograafeer altijd zonder flits omdat mijn zakjapanner een flitsbereik heeft van 1 meter en 21 centimeter. Kansloos dus. Ik maak gebruik van het licht van de auto’s. Verrassend vaak levert dat perfect witte foto’s op maar soms weet zelfs ik de sfeer in het donker vast te leggen.

Vanachter het lint leveren de auto’s met hun mobiele zonnen ook mooie beelden op, vooral als er bomen of bosschages in de buurt zijn. Al in de verte zie je dat het donker langzaam wordt verdreven door een bewegende lichtbundel. Mysterieus schijnen de lichtstralen tussen de takken en nog niet afgevallen bladeren door. Daar kan de lichtshow van menig zingende artiest nog een puntje aan zuigen. Dan is de bundel bij de bocht en in een keer wordt duidelijk hoeveel licht er eigenlijk door de auto wordt geproduceerd. Het vergt jaren van training om precies langs de zee van licht heen te kijken. Doe je dat niet, dan zie je nog minutenlang niets anders dan diezelfde zee, die ondertussen al weer een eind verderop is. Ik ben al heel lang een liefhebber van ‘rally by night’. Natuurlijk vanwege het lichtspektakel maar ook om de opgloeiende remschijven, indien juist en voldoende gebruikt, en natuurlijk om de vlammen uit de uitlaten. Kieskeurig als ik ben, zie ik dan weer liever de echte side pipes die ook zo mooi een deel van de vlam tot onder de auto kunnen dirigeren maar ook een ‘gewone’ uitlaat met vlam is niet te versmaden.

De techniek staat ook op lampengebied niet stil. Vroeger zag je grote schijnwerpers op neus en uiterste hoeken van een rallyauto. Noodzakelijk voor de snelste tijd in het donker maar stroomlijntechnisch natuurlijk een kleine ramp. Tegenwoordig zie je de meest futuristische lichtgevende bouwwerken op de auto’s. Is het Xenon of LED, ik heb werkelijk geen idee. Wel is duidelijk dat deze technische hoogstandjes veel minder lucht tegenhouden. Normaliter spaart dat dan weer mooi brandstof en verhoogt de snelheid en verlaagt de duur van de acceleratie. Natuurlijk gaat het maar om kleine verschillen maar u weet ook: alle kleine beetjes helpen.
Wat zou er met die oude lampen zijn gebeurd? Misschien dat ze in de smaak zijn gevallen bij beginnende muziekbandjes zonder budget?

Diverse rallyfans zijn minder gecharmeerd van het rally kijken in het donker. Welke auto was dat? Je ziet zo weinig. Die lichten schijnen me in de bek. Volgens mij moet je in het donker minder gebruik maken van je ogen en meer van de andere zintuigen. Probeer de auto te raden aan het geluid. Dat lukt vrij aardig als je je daar op toelegt. Probeer de rijder te raden aan de rijstijl. Geniet van schijven en vlammen. Geniet van de rijdende lichtshow achter de bomen. En als je even niet weet wie er net voorbij kwam stuiven, nou en? Je hebt toch genoten? Maar zelfs ik kan niet ontkennen dat je overdag veel meer ziet. Je ziet de auto’s eerder, langer en het herkennen is niet moeilijk, zelfs niet voor een relatief beginnende rallyfan. En voor de wat minder onderlegde of misschien wat luie rallykijkers, is er nog altijd de startlijst. Misschien komt er ooit nog een app die de auto’s in het donker kan herkennen!

In 1987 zong Huub van der Lubbe van de Dijk de woorden: ‘mag het licht uit?’ Ik heb zo’n vermoeden dat hij geen bewonderaar van rallyrijden in het donker was. Of bedoelde hij met licht de zon? Dan zou hij juist wel een nachtkijker zijn. Moeilijke materie. Als nachtkijker ontkom ik er niet aan om daar binnenkort maar eens mijn licht over te laten schijnen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com