RallyNieuws
Martin van den Brink - Renault Sherpa

Mammoet Rallysport geeft Sherpa vuurdoop in Silk Way Rally

Mammoet Rallysport begint vrijdag aan de eerste serieuze test met de nieuwe rallytruck. Martin van den Brink kijkt erg uit naar het debuut in de Renault Sherpa. “De testen hebben ons veel vertrouwen gegeven.”

“In Rusland en China kunnen we zien waar we staan ten opzichte van de concurrenten.” De rally van Moskou naar Peking telt 10.000 kilometers. “Het is een hele serieuze rally. We streven naar een toppositie.”

De Harskamper vormt in de Silk Way Rally een equipe met zijn vertrouwde Belgische navigator Peter Willemsen en de Tsjechische monteur Daniel Kozlovsky. “Het wordt de eerste test op wedstrijdniveau. Ik kijk er naar uit omdat we tijdens de testritten in Slowakije een goed gevoel hebben overgehouden. De truck is lichter, de cabinevering is verbeterd, de achteras is zwaarder en de gewichtsverdeling is perfect. Op beide assen hebben we 50% van het gewicht. We voldoen exact aan de minimum eis wat het gewicht betreft. We hebben 4600 kg op de vooras en dat is het minimum.”

Volgens Van den Brink is de Silk Way Rally, die vrijdag begint met een podiumceremonie, een mooie graadmeter. “In competitieverband kun je het beste testen. Er komen zeven Kamazzen aan de start. We kunnen dus goed zien waar we staan ten opzichte van de Russen, die ook met hun nieuwe truck starten.”

Over de belangrijkste verschillen zegt de 45-jarige Harskamper. “Mario Kress heeft de positie van de motor naar het midden van het chassis gebracht op basis van de reglementen voor 2017. Het vermogen en het koppel is nog meer toegenomen. De assen, die in het verleden nog wel eens voor problemen zorgden, zijn ook aangepast.”

Martin gaat de nieuwe Sherpa in de Silkway Rally (half juli) voor het eerst serieus testen. In de rally, die van Moskou naar Peking loopt en 10.000 kilometer beslaat, komt ook Pascal de Baar aan de start. Hij rijdt met de front K520. “We kunnen dan goed zien wat de verschillen zijn. Er komen in Rusland zeven Kamazzen aan de start. Er is dus genoeg concurrentie om te kijken waar we staan.”

Naast Van den Brink komt ook zijn trouwe Dakar-secondant Pascal de Baar aan de start. De Baar rijdt met Martin Roesink en Wouter Rosegaar. “Pascal komt met de ´normale´ Renault fronttruck aan de start. Ook die truck is verder geoptimaliseerd en moet nog beter zijn dan in de Dakar Rally van 2016.”

Volgens de 45-jarige Harskamper is het vertrouwen in de Sherpa niet geheel zonder reden. “De fronttruck is ook al erg goed. Dat hebben we kunnen zien. De Sherpa heeft een verbeterde vering van Reiger. Er zit een andere turbo op en het comfort is verhoogd. We moeten de veranderingen nu testen op betrouwbaarheid. We gaan zo hard mogelijk rijden om een serieuze vergelijking met de Dakar Rally te kunnen maken. Het klassement is voor ons zeker van belang. Als sportman wil je altijd zo hoog mogelijk eindigen. Dat geldt ook voor ons in deze rally.”

Veel toppers
De mannen van Mammoet Rallysport kunnen rekenen op tegenstand van toppers als Dmitry Sotnikov, Anton Shibalov, Airat Mardeev, Eduard Nikolaev (allen Kamaz), Artur Ardavichus, Tomas Vratny (beiden Tatra) en Siarhei Viazovich in de MAZ. “Het is een sterk veld, maar dat geeft alleen maar een beter beeld waar we nu staan. Na deze rally rijden we in oktober nog de Oilibya Rally in Marokko. In die rally is ook Gert Huzink, in de tweede Renault, van de partij. Vervolgens staat de Dakar Rally 2017 al weer voor de deur.”

De Silk Way Rally voert de deelnemers van Moskou naar Beijing. “Het is een bijzonder route, de oude handelsroute tussen China en Rusland,´ aldus Van den Brink. “De Gobi woestijn in China is voor ons nieuw en daar kunnen we de truck uitstekend testen. Ook komen we door Kazachstan en veel etappes voeren ons door de ongerepte natuur. Daarnaast zijn er veel duinen in de etappes in China. Voor ons goed om te zien of de truck ook in de praktijk aan de verwachtingen voldoet. Het is goed voor ons team dat ook Mario Kress aanwezig is. We kunnen dan snel handelen en inspelen op de technische wensen of eventuele problemen direct aanpakken.”

Finish bij de Chinese Muur
Het team van Mammoet Rallysport is woensdag met totaal 18 personen naar Rusland vertrokken. “We hebben een goed gevoel. Nu is het zaak om dat om te zetten in resultaten.”

Zaterdag begint het rallyfeestje met een lange verbindingsroute en een proloog over 2 kilometer. Na die race tegen de klok volgt zondag de eerste echte special van 136 kilometer. De finish is op zondag 24 juli. “De finish is bij de Chinese Muur. Dat moet voor iedere deelnemer iets bijzonders zijn. Daar komen wij niet zo vaak. Echt heel gaaf om mee te maken.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com