Site pictogram RallyNieuws

Mammoet Rallysport maatje te groot voor concurrentie

Mammoet Rallysport - Libya Rally 2016

©Rallymaniacs

Ook in de vijfde etappe van de Libya Rally heeft Martin van den Brink een knap staaltje rallyrijden ten toon gespreid. De Mammoet-equipe was opnieuw veel te sterk voor de concurrentie.

Dat de Harskamper de eindzege in Marokko niet pakt is het gevolg van de gemiste waypoints in het begin van de rally. Dat andere deelnemers straftijd hebben teruggekregen maakt het humeur van Van den Brink niet beter. “Wij zijn veruit de snelste deelnemer, maar er gebeurt van alles waardoor wij nooit kunnen winnen.”

In de etappe van dinsdag stuurde Martin de Renault als vanouds door de Marokkaanse duinen. “Het ging fantastisch. We hebben in de duinen twee keer een momentje meegemaakt dat we met de voorruit bijna tegen het zand stonden, maar we hebben ons weten te redden. We hebben daarnaast ook een paar onverwachte jumps gemaakt. Vanochtend rond 11.00 uur zorgde de zon in de woestijn voor een lastig moment om de situatie goed in te schatten. We maakten ook toen een geweldige sprong. Ik denk dat we een sprong maakten waar een andere vrachtauto onder door kon, gigantisch gewoon!. Wouter schrok er wel behoorlijk van, maar hij heeft gelukkig geen blessure aan de klap overgehouden.”

Er waren slechts vier motoren binnen
Martin van den Brink, navigator Wouter de Graaf en de Tsjechische monteur Daniel Kozlovsky begonnen vanochtend aan de 325 kilometer tellende etappe met een achterstand van een uur op de motorrijders. “We hebben vrijwel alles en iedereen ingehaald. Bij de finish waren er slechts vier motorrijders binnen. We waren ook overall veruit de snelste.”

De Mammoet-formatie maakte vandaag ongeveer een kwartier goed op Jos Smink. De overige truckdeelnemers keken tegen een nog veel grotere achterstand aan. “We naderen de top drie. Maar de achterstand op de Belgische koploper Bouwens is veel te groot. We gaan morgen gewoon weer voor de dagzege.”

Dat Van den Brink de eindzege vermoedelijk aan de Belg Ivo Bouwens moet laten zint hem allerminst. De Harskamper is op en top sportman en dat maakt de wil om te winnen nu éénmaal groot. “Zeker als het niet eerlijk gaat dan baal ik vreselijk,” aldus Martin over de gang van zaken in de Libya Rally. “Wij zijn eerder in deze rally gestraft voor het missen van waypoints. Daar is niets mis mee. Het is een onderdeel van het spelletje. Maar gisteren miste Bouwens het laatste waypoint en kwam bovendien voor de finish stil te staan, omdat er geen brandstof mee in de tank zat. Later besloot de organisatie om de laatste 10 kilometer niet mee te tellen. Bouwens kreeg geen tijdstraf en haalde dus gewoon de finish terwijl hij eigenlijk op grote achterstand was binnengekomen. Ja, daar baal ik vreselijk van. Jos Smink, Aart Schoones en ik hebben het waypoint, na veel zoeken, wel gevonden. Andere rijders dus niet en dan wordt het zo gedraaid dat de Belgische teams er geen last van hebben. We hebben protest aangetekend bij de Belgische organisator, maar later in het belang van de rally weer ingetrokken.”

Ze halen Belgische streken uit
Van den Brink is dus verre van blij met Gert Duson en zijn mannen. “Ze maken er een potje van en halen Belgische streken uit. Ik heb inmiddels een gesprek gehad met Duson en hem verteld dat het voor ons op deze manier niet hoeft.”

Duson en zijn Belgische vrienden hadden vervolgens nog een ‘verrassing’ voor de Mammoet-brigade in petto. Een tijdstraf leverde het niet op, maar bij Martin van den Brink  ‘brak zijn klomp’. “We laten dagelijks zien dat we veel sneller zijn dan de rest van het veld. Zowel bij de motoren als bij de auto’s en de trucks kan niemand ons volgen. Maar nu krijgen we het verwijt dat we te hard gaan. Volgens sommige deelnemers zou dat gevaarlijk zijn. Tjaa…”

De Harskamper, die in het bivak regelmatig het houten schoeisel aan de voeten heeft, lijkt zich niets van die kritiek aan te trekken. “We doen mee aan een rally. We betalen inschrijfgeld en zijn hier om te testen voor de Dakar Rally. We hebben toch niet ingeschreven voor een optocht of een 45 kilometer-ritje?”

De truck is fantastisch
Woensdag trekt de karavaan verder richting de finishplaats Saïdia. De zesde etappe gaat morgen van Merzouga naar Tendrara. “We gaan vrolijk verder met ons werk. Buiten problemen met de banden hebben we op technisch gebied niets te klagen. De truck is fantastisch. De nieuwe turbo is top en levert voldoende vermogen. Ook de test met de nieuwe assen in het differentieel verloopt naar wens. We zijn wat dat betreft dik en dik tevreden.”

Mobiele versie afsluiten