RallyNieuws
Mats van den Brand - Ford Fiesta R2 Ecoboost - 2015

Mats van den Brand wacht gravel én asfalt in WK-rally van Spanje

Verkooijen Rally Sport-coureur Mats van den Brand wacht in Spanje een bijzondere uitdaging. Tijdens de Rallyracc Rally de Espana wordt op twee verschillende ondergronden gereden: vrijdags overwegend op onverhard, de laatste twee dagen op asfalt. Om deze reden zijn dubbele punten te verdienen tijdens de seizoensafsluiter van de Drive Dmack Fiesta Trophy, de kweekvijver voor internationaal rallytalent.

Na de sterke tweede plaats in de WK-rally van Duitsland is KNAF-talent Mats van den Brand tot op het bot gemotiveerd om tijdens de WK-wedstrijd rondom Barcelona en Salou de stijgende lijn door te trekken. “Ik wil het seizoen afsluiten met een goede wedstrijd en als beste rookie eindigen in het eindklassement”, zegt de 24-jarige coureur uit Sint-Oedenrode. “Afgelopen weekeinde heb ik nog een NK-rally gereden en in de simulator getraind.”

Spaanse F1 Grand Prix
De rally met twee gezichten opent op donderdagavond met een straatproef in de bergen van Barcelona, op de wegen waar in vroeger tijden vier keer de Spaanse F1 Grand Prix werd verreden. Op vrijdag wacht overwegend gravel, al krijgen Mats en zijn Belgische navigator Martijn Wydaeghe op de 35,68 km lange klassementsproef Terra Alta ook asfalt voor de kiezen.

Zowel tijdens de showproef als tijdens de eerste volledige dag rijden alle equipes in de Drive Dmack Fiesta Trophy met een Ford Fiesta R2 1.0 Ecoboost in gravel setting. Vrijdag ’s avonds worden de auto’s in razend tempo klaargestoomd voor het rijden op asfalt en voorzien van andere remmen, wielen en ophanging. Na de eerste negen proeven eindigt het eerste deel van de wedstrijd en worden tevens de eerste kampioenschapspunten uitgedeeld.

Op zaterdag en zondag gaat de Rallyracc Rally de Espana verder als asfaltrally waarin opnieuw volledige kampioenschapspunten zijn te verdienen voor Mats, Martijn en hun negen concurrenten. De uitdaging ligt in het snel aanpassen van de rijstijl, want rijden op asfalt en gravel zijn twee totaal verschillende disciplines. “Op gravel moet je bijvoorbeeld minder agressief remmen en de auto meer de bochten in laten rollen”, legt het KNAF-talent uit.

‘Quote’
De laatste twee dagen vormen bloedsnelle, brede en gladde asfaltwegen het strijdtoneel, waarbij Mats en Martijn onder meer de fameuze El Molar hairpin zullen bedwingen. Rondom deze krappe haakse bocht staan ieder jaar duizenden fans de rallyrijders toe te juichen. De Spaanse ronde van het WK telt in totaal 23 klassementsproeven goed voor 331,25 km op snelheid.

“Ik wil proberen om op gravel bij de beste vier te zitten om van daaruit verder op te klimmen zodra de rally verder gaat op asfalt. Ik heb leren rallyrijden op asfalt, dus daar heb ik de beste papieren voor een top 3 finish” , ontvouwt Mats zijn ambities. “Ik kijk uit naar de laatste twee dagen: de wegen zijn snel, vloeiend en breed. Het is als circuitrijden en dat ligt me als ex-karter wel.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com