RallyNieuws

Matthias Boon bevestigt vorm tijdens Nissan 350Z Challenge in Hellendoorn

De 33e editie van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd geteisterd door de weersomstandigheden. Mist en regen gooiden het verloop van de rally danig in de war. Van de geplande zes klassementsproeven op vrijdagavond werden er slechts twee verreden. Dikke mistflarden, in de streek bekend als ‘witte wieven’, maakten verder rijden te gevaarlijk. Vier proeven werden geannuleerd. Zaterdagmiddag gooide een plaatselijke onweersbui ook nog roet in het eten; de grotendeels onverharde en in eerste instantie stoffige klassementsproef bij Rijssen veranderde in een paar minuten in een modderpoel. Er was geen doorkomen aan en dus werd ook deze proef afgelast. Het deerde de kersverse Nissan 350Z Challenge winnaar Matthias Boon niet om ook in Hellendoorn de zege te pakken.

Omdat Matthias Boon zich onlangs in de Omloop van Vlaanderen al liet kronen tot kampioen kon de Belgische Deltion Rallyteam rijder in Hellendoorn onbevangen de sportieve strijd aangaan met Antoine Biesheuvel. Biesheuvel kende dit seizoen veel pech en was belust op revanche. Vrijdagavond nam Biesheuvel al wat afstand van Boon en bouwde hij zijn voorsprong zaterdagochtend uit tot een halve minuut. Helaas kreeg de strijd geen vervolg, omdat Biesheuvel in zijn enthousiasme op een van de onverharde proeven iets te hard aanviel en zijn cardan brak. Vooral Matthias Boon had zich verheugd op een mooie finale van het seizoen door ’s middags de aanval in te zetten, omdat hij ’s ochtends te voorzichtig was geweest. De terechte kampioen van de Nissan 350Z Challenge was vol lof over de cup en de Nederlandse rallysport: “In België wordt vaak wat minachtend gedaan over de Nederlandse rallysport, maar ik heb het dit jaar enorm naar mijn zijn gehad. Leuke rally’s, sportieve sfeer en goede competitie vormden de ingrediënten van een goed seizoen, waarbij ik uiteraard het Deltion Rallyteam moet complimenteren met een perfect geprepareerde auto; wij zijn de enigen die het gehele seizoen zonder technische problemen zijn doorgekomen.”

Nissan 350Z Challenge organisator Nico Biesheuvel toonde zich ook tevreden: “Weliswaar had ik op iets meer reguliere deelnemers gerekend dit seizoen, maar de kwaliteit was goed. Ik heb respect voor Matthias Boon, die een waardig kampioen is van de Nissan 350Z Challenge.” Achter de schermen wordt al hard gewerkt aan de opzet van de populaire cup voor volgend seizoen: “Uiteraard rekenen we op meer deelnemers en we gaan ook werken aan een iets gewijzigde opzet. De deelnemers krijgen daar ook duidelijk zeggenschap in. Want het enthousiasme van de teams dit jaar moeten we meenemen naar 2015.”

De Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd voor de tweede achtereenvolgende maal gewonnen door Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC). Kuipers was op alle proeven het snelst en had een ruime voorsprong op zijn achtervolgers.

#

Rijder

Tank S

TAC

ELE

GTC

OvV

Hell.

TOTAAL

1.

Matthias Boon

25

30

25

(18)

30

30

140

2.

Arjan Heijstek

18

18

25

25

86

3.

Mike Veldhuisen

21

21

25

67

4.

Dirk Garvelink

30

30

60

5.

Diter Toprek

14

18

21

53

6.

Roel van der Zanden

30

21

51

7.

Roy Clijnk

16

21

37

8.

Antoine Biesheuvel

25

25

Matthias Boon / Diederik Pattyn (1e)
Voor Matthias Boon stond er in Hellendoorn niets op het spel. Maar een kampioen waardig ging de Belgische coureur van het Deltion Rallyteam de strijd aan. “Helaas was ook nu de concurrentie (vooral Biesheuvel) weer snel naar huis, wat spijtig is. Ik had zaterdagochtend niet goed gereden en lag daardoor al op een halve minuut achter Antoine. Maar ik was vast overtuigd om dat ’s middags goed te maken. Ik was aanvankelijk te rustig van start gegaan en maakte een paar kleine foutjes op het onverhard, maar bij de tweede doorkomst op de proeven heb ik een hoger tempo gereden en dat ging een stuk beter.”

Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (2e)
Voor Mike Veldhuisen vormde de Hellendoorn Rally na lange tijd afwezigheid een mooie gelegenheid om zijn potentieel te tonen aan een talrijk publiek. “Het is geweldig hier: wat een sfeer en wat een publiek langs de proeven,” vertelde Mike Veldhuisen. “Vrijdagavond had ik het in de mist niet naar mijn zin, maar zaterdag ging het lekker. De auto was ook perfect in orde en ik heb mij reuze vermaakt. Hopelijk kan ik komend seizoen weer gewoon een heel kampioenschap rijden, maar het vinden van voldoende budget zal niet gemakkelijk zijn.”

Roel van der Zanden / Ilse van de Sande (3e)
“Dit was een seizoen met veel pech, maar hier in Hellendoorn heb ik de draad weer goed opgepakt. De start vrijdagavond was niet aan mij besteed: donker, mist, en dan met een nieuw navigator (Ilse van de Sande) proberen je ritme te vinden. Neen; ik was voor het eerst blij met een neutralisatie! Dat was een goed besluit van de organisatie.” Zaterdag hervond Van der Zanden zich snel: “Het ging meteen lekker en gaandeweg de dag kwam het vertrouwen. Ilse heeft perfect genavigeerd en het klikte. En dan komt de snelheid ook vanzelf.” Zonder problemen reed Van der Zanden dan ook naar de finish: “Wel was het jammer dat we overal lang moesten wachten, zelfs bij de prijsuitreiking…!” Van der Zanden sluit het seizoen af in Hengelo: “En dan gaan we ons voorbereiden op volgend seizoen; ik rij dan graag weer in de Nissan 350Z Challenge.”

Henk Westerbeek / Radbout Mutsaers (short rally, 1e)
Henk Westerbeek en Radboud Mutsaers kwamen in de Hellendoorn Short Rally met een prachtige Nissan 350Z aan de start, waarmee ze hun comeback maakten in de Nederlandse rallysport. Tot nu toe nam Henk Westerbeek dit jaar alleen deel aan twee Belgische rally’s, maar nu voegde hij zich in de Short Rally bij de Nissan 350Z Challenge en deed dat met verve. Na een heel constant gereden wedstrijd waarin hij het tempo steeds iets opschroefde eindigde Westerbeek op een keurige 7e plaats in de eindrangschikking.

Arjan Heijstek / Lieke Bouman (short rally, 2e)
De Short Rally met maar 5 klassementsroeven vormde voor Arjan Heijstek de afsluiting van het rallyseizoen: “Vanwege tijdgebrek koos ik voor de Short Rally. Maar ondanks een goed begin op de eerste mooie proef van de rally was het daarna feitelijk al afgelopen met de pret. Op proef 2 spinde ik tot twee keer toe en verloor ik veel tijd.” De derde proef ging redelijk, maar op ‘Rijssen’ was een wolkbreuk er de oorzaak van dat de proef moest worden geneutraliseerd: “We hebben die proef wel gereden, maar het was een soort Camel Trophy door de jungle en we raakten van de weg en in een greppel. Pas 10 minuten later wist het toegesnelde publiek ons er uit te krijgen. Kortom een rally om snel te vergeten. Maar over het hele seizoen ben ik super tevreden: we hebben veel geleerd, veel plezier gehad en goede strijd kunnen leveren. En de tweede plaats in de cup is een mooie beloning,” aldus Arjan Heijstek, die over het hele seizoen slechts 8 nieuwe banden gebruikte en alleen olie hoefde te verversen in zijn Nissan 350Z!

Diter Toprek / Dennis Lippens (uitgevallen)
In Hellendoorn moest Diter Toprek helaas op de 12e klassementsproef de strijd staken: “Erg jammer; in een langzame bocht brak de auto uit; ik was niet snel genoeg met mijn reactie en we schoven zo een greppeltje in. Hoewel we nul schade hadden aan de auto kwamen we er niet uit en dus moesten we wachten op de sleepauto. Toen lagen we dus uit de rally!” Daardoor ging de derde plaats in de eindstand van de Challenge aan zijn neus voorbij: “Dat is jammer, maar we hebben dit seizoen wel veel progressie gemaakt. Ik rij nu ook veel ontspannender en heb meer plezier. Natuurlijk zijn Boon en Biesheuvel te snel voor mij, maar in de subtop hebben we dit seizoen heel leuke strijd kunnen voeren. Ik ben er volgend jaar graag weer bij!”

Antoine Biesheuvel / Anton van Limpt (uitgevallen)
Hoewel Antoine Biesheuvel zich had voorgenomen de finish te halen moest hij helaas weer vroegtijdig de strijd staken. Met één tweede plaats (TAC Rally) dit seizoen en verder alleen maar opgaves is de balans niet positief. “Ik had er echt zin in om hier in Hellendoorn een mooi resultaat te rijden en het ging ook prima, maar op KP9 ging ik op het onverhard iets te snel door een diep gat en daardoor brak het cardan en konden we weer onverrichterzake naar huis,” aldus een hevig teleurgestelde Antoine Biesheuvel.

In de Nissan 350Z Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top-10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.

De kalender voor de Nissan 350Z Challenge telt in 2014 6 evenementen:
15 maart        TankS Rally (Emmeloord)
12 april        TAC Rally (Tielt, België)
13 – 14 juni        ELE Rally (Helmond)
4 – 5 juli        Golden Trade Club Rally (Etten-Leur)
5 – 6 september    Omloop van Vlaanderen (Roeselare, België)
20 – 21 september    Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally (Hellendoorn)
Van de 6 wedstrijden tellen de 5 beste resultaten.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com