De kortste rally op de kalender, de Vechtdalrally, is voor Timo van der Marel naar volle tevredenheid verlopen. Afgelopen zaterdag boekten Timo en zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel winst in de R2-klasse en eindigden ze als negende in het algemeen klassement, net als in de ELE Rally twee weken geleden. Uit de Opel Adam R2 is het maximale gehaald en de set-up is verder geoptimaliseerd. De verwachtingen voor de belangrijke Rally van Ieper op 25 en 26 juni zijn dan ook hooggespannen.
ideaal
“De Vechtdalrally is apart, omdat die zo kort is: één dag en acht klassementsproeven. Maar voor ons ideaal om wat dingetjes uit te proberen”, aldus Timo. “Een goede dag, prima weer en droog. Ik ben begonnen met wat andere banden, maar dat werkte niet goed. Met ingang van proef 4 hadden we de juiste set-up en banden te pakken. Vanaf dat moment ging het crescendo.”
Hoogst haalbare resultaat
Eerste in de R2 en negende overall, meer zat er volgens Van der Marel niet in. Ook al ambieerde hij een hogere ranking in het algemeen klassement. “Ja, je wil altijd meer, maar we moeten reëel zijn. In deze rally moesten we het opnemen tegen een veld met auto’s van 200 tot 250 pk. Tel daarbij het feit dat er relatief veel rechte stukken waren en je begrijpt dat we dan wat vermogen te kort komen. Onze topsnelheid van 169 km/uur is dan een beperkende factor.”
Op scherp voor Rally van Ieper
De Rally van Ieper, komend weekeinde, zien Timo en Rebecca als een grotere uitdaging. Daar verschijnen 33 auto’s in de R2-klasse aan de start, in een deelnemersveld van in totaal 108 eguipes. Dat zijn er flink meer dan in de Vechtdalrally. “We zagen dit eendaagse evenement vooral als een test voor Ieper. In deze Belgische rally willen we scoren. Dinsdag gaan we er naartoe. Eerst wat testen en dan donderdag de shake down. Ik kijk er hoopvol naar uit.”
Volledig op schema dit seizoen
Voor Timo en Rebecca van der Marel verloopt dit seizoen volgens schema. De Opel Adam R2 wordt steeds beter. Ten opzichte van het vorige seizoen is hij compleet nieuw, maar de techniek is in grote lijnen gelijk aan die van de ADAM R2 van vorig seizoen. De 1.6-liter ECOTEC motor van 136 kW (185 pk) en 190 Nm koppel blijkt zeer betrouwbaar. Hij maakt maximaal 8.800 toeren per minuut. Een sperdifferentieel en het rally-onderstel maken het mogelijk de auto prima te prepareren op alle soorten ondergrond.
Algemeen Klassement Vechtdalrally 2017
1: Dennis Kuipers – Ford Fiesta R5 – 42:06.2
2: Jasper van der Heuvel – Mitsubishi Lancer Evo X – 42:09.0
3: Steen Andersen – Mitsubishi Lancer Evo X – 43:36.2
4: Lambert Parren – Mitsubishi Lancer Evo X – 44:38.9
5: Gerben Brouwer – Audi QUATTRO S2 – 44:49.9
6: Bertram Altena – Opel Manta i200 – 45:19.5
7: Guido Imhoff – Volkswagen Golf 3 – 45:25.1
8: Jan de Winkel – Renault Clio R.S. R3 – 45:30.6
9: Timo van der Marel – Opel ADAM R2 – 46:46.5
10: Roald Leemans – Citroen DS3 – 47:21.3
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe